Nyheter Sverige

Här är grannlandet där alla åker gratis

I Tallinn är kollektivtrafiken gratis för dem som bor i staden. 
I Tallinn är kollektivtrafiken gratis för dem som bor i staden. 

Inte långt efter att det blev känt att politikerna i Stockholm vill chockhöja priset på SL-kortet höjdes flera röster för alternativa lösningar. Vissa vill se gratis resor, medan andra föredrar att spärrarna plockas bort. Metro har undersökt hur det kollektiva resandet styrs i våra grannländer.

I söndags blev det känt att den borgerliga alliansen Stockholms läns landsting vill chockhöja priset på ett månadskort hos SL, från dagens 790 kronor till 900 kronor i månaden.

Strax därefter höjdes flera röster om hur man borde förändra systemet för det kollektiva resandet i Stockholm, så att fler väljer att låta bilen stå. 

Miljöpartiet vill se slopade spärrar till förmån för fler kontrollanter. Och i dag skriver före detta statsrådet Leif Pagrotsky (S) på Dagens Nyheters debattsida att han vill att resorna ska var gratis för resenärerna. I stället föreslår han att kollektivtrafiken ska finansieras av landstingsskatten och av arbetsgivare och fastighetsägare i innerstaden.

► LÄS MER: Minns du SL-korten från förr?

Flera städer i Europa har redan i dag liknande lösningar. I Köpenhamn i Danmark, i Helsingfors i Finland och i Berlin i Tyskland saknas spärrar för tunnelbanan. Där ansvarar resenärerna i stället själva för att stämpla sina kort och biljetter för att på så vis ha ett giltigt färdbevis vid en eventuell kontroll. 

I Tallinn i Estland är det gratis att resa med bussar, trådbussar och spårvagnar för dem som är folkbokförda i staden. De gratis resorna infördes först på prov 2013, i ett försök att få fler att resa kollektivt.

LÄS MER: Höj priset för SL-kortet – man får mycket för pengarna

En utvärdering som KTH gjorde av försöket 2014, visade att gratisresorna inte levde upp till förväntningarna – de kollektiva resandet ökade bara med tre ynka procent. Men trots det kan Tallinnborna alltså fortsätta att njuta av gratis kollektivtrafik.

Yusak Susilo, professor i transportanalys vid KTH, tror inte att gratis kollektivtrafik skulle fungera i Stockholm. 

– Det finns inte pengar till det. Tallinn är en mycket mindre stad än Stockholm och summorna som krävs för att göra kollektivtrafiken gratis är astronomiskt olika städerna emellan, säger han till Metro.

I stället tycker han att SL borde satsa sina pengar på att förbättra det befintliga systemet och göra det mer attraktivt för resenärerna, med punktligare resor.

– Men för att göra det behöver SL pengar. Jag tycker att det är rätt att höja biljettpriset, så länge det är en rimlig höjning, säger Yusak Sisilo.