Nyheter Sverige

Här är maten som får dig att sova bättre

Du är trött, men du kan inte sova. Så du provar att lägga dig på ena sidan, fast det funkar inte. Sen vänder du dig, men det funkar inte heller. Då kan det vara värt att se över dina kostvanor, här kommer tips på hur du ska göra.

Alamy/TT/Privat

Det kan bli lättare att somna om du tänker på vad du äter innan du lägger dig. 

Om du redan provat de klassiska tipsen för en bra sömn som att ha sömnrutiner eller regelbunden motion och andningsövningar, men fortfarande har svårt att sova kan det vara värt att se över dina matvanor. 

► LÄS MER: Tre tips: Så sover du bättre

Metro kontaktade näringsfysiologen Anki Sundin som gav vetenskapligt undersökta tips på hur matvanor kan underlätta insomningen. 

Låt bli socker och snabba kolhydrater.

Om du äter kanelbullar eller en påse smågodis precis innan läggdags blir du pigg, vilket knappast kan vara en nyhet för någon. Den som redan har sömnproblem kan därmed få ännu svårare att sova. 

Men. 

Forskare tvistar om effekten av snabba kolhydrater. En del menar att  det faktiskt kan vara bra för insomningen att till exempel äta kanelbullar ett par timmar innan läggdags. 

(Artikeln forstätter under bilden)

Privat

Anki Sundin

TT

Sött vetebröd precis innan läggdags är ingen bra idé. 

Var lagom mätt

Gå inte och lägg dig hungrig. Att somna med tom mage är svårt. Och är man tillräckligt hungrig kan man vakna mitt i natten. Men det är också å andra sidan väldigt svårt att gå och somna efter att ha ätit en stor brakmiddag innan läggdags. 

Ät i tid

Ät inte sent på kvällen. Det är individuellt, men att äta en jättestor middag precis innan sänggåendet kan försvåra insomningen för en del. 

► LÄS MER: Den här tekniken ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

(Artikeln forstätter under bilden)

TT

Många kan få svårt att sova när de ätit en brakmiddag precis innan läggdags. 

Ät protein

Ät tillräckligt med protein. Här är forskningen inte helt tydlig, men det verkar som om ett tillräckligt intag av protein kan förbättra sömnkvaliteten, berättar Anki Sundin. 
Lämpliga proteinkällor är mjölkprodukter, ägg, sojadrycker och jordnötssmör. 

Andra proteinkällor är bönor, linser, fisk, ärtor, kyckling, kött- och mjölkprodukter. 

Varm mjölk 

Det gamla husmorsknepet har egentligen inte något vetenskapligt stöd. Men det är många som många upplever ett lugn av att få något varmt i magen och att det ger lite extra mättnad. En del menar att det finns bioaktiva ämnen i mjölk som ger den effekten, men det finns det inte vetenskapligt stöd för. 

► LÄS MER: Här är sprejen som ska få dig att sova bättre 

(Artikeln forstätter under bilden)

TT/Alamy

Fisk och linser är bra proteinkällor som kan leda till bättre sömn. 

UNDVIK!

Undvik koffein. Det är kanske ingen supernyhet att koffein piggar upp. Kaffe, energidrycker och eventuellt te innan sänggång är ingen succégrej i fall du vill kunna somna. Förutom att vara uppiggande stimulerar koffeinet även tömning av urinblåsan, vilket innebär att du kan behöva gå upp mitt i natten för att kissa. 

TT

Att dricka något med koffein innan läggdags kan leda till långa, vakna nätter och nattliga toabesök.