Nöje

Här är nätets bästa aprilskämt

I samband med första april kommer Sveriges tidningar på bästa sätt försöka lura sina läsare. Men även nätet är fyllt med aprilskämt – vi listar de bästa!

Den döda fen som såldes på Ebay

2007 la skulptören Dan Baines upp bilder på sin webbsida som han menade föreställde en mummifierad fe. Enligt Dan Baines hade fen hittats av en person som var ute med sin hund. Fen var ”undersökt av experter som konstaterat att den var äkta”, och Dan Baines skrev att kroppen var som ett barns, men med ihåliga ben som hos en fågel. Mängder av personer som trodde på feer skrev till Dan Baines, men till slut gick han ut med att fen inte var äkta. Det hela slutade med att modellen såldes på eBay för ungefär 3 000 svenska kronor.

Google Maps Pokémon-utmaning

Förra året la Google Maps upp en minst sagt anmärkningsvärd video på Youtube. ”Dussintals vilda Pokémon har gjort gator, skogar och berg till sina hem i Google Maps.

Tittaren uppmanades att starta Google Maps och sedan springa runt på olika platser i världen för att fånga de fiktiva djuren. Men allt var bara ett skämt, och i princip alla Pokémon-älskare blev besvikna.

Virtual reality-glasögonen som tar bort reklam

Webbverktyget Adblock, som tar bort reklam på webbsidor, utlovade en stor nyhet 2011. Nu skulle du kunna skaffa dig ett par virtual reality-glasögon som också skulle kunna ta bort reklam från verkligheten. Enligt företaget skannade glasögonen verkligheten efter reklam, och censurerade dem för personen som hade på sig dem. Klickade du på länken som utlovade ett gratis par kom du dock bara till en sida som avslöjade glasögonen som skämt, och besökaren uppmanades att donera pengar till personen bakom Adblock.

Google bytte namn till Topeka

I ett försök att göra staden Topeka i amerikanska Kansas hippare menade borgmästaren Bill Bunten att staden skulle byta namn till ”Google”. Ingen annan i Topeka verkade tycka att det var en särskilt bra idé, det tyckte däremot Google själva som i ett blogginlägg påstod att de nu skulle byta namn till Topeka. Men det var förstås ett aprilskämt.

Lägg in David Hasselhoff i alla dina bilder

2014 spelade det sociala mediet Google+ på trenden att photobomba, det vill säga att hoppa in framför kameran och förstöra någon annans bild. Google+ påstod att deras nya verktyg, Auto awesome photobombs, skulle göra vilken tråkig bild som helst bra. Hur? Jo, genom att lägga in en bild på skådespelaren och sångaren David Hasselhoff, enligt Google+ världens coolast person.

Linkedin tipsar dig om katter du kanske känner

”Katter dominerar internet, och vi kände ett behov att kunna komma närmare katterna i vårt samhälle”, skrev det sociala mediet Linkedin den första april. Med det nya verktyget ”Cats you may know” kunde Linkedin-medlemmar utöka sitt kontaktnät med alla världens roliga och coola katter.

Nokia återintroducerade Nokia 3310

Nokias mobiltelefon 3310, som fyller femton år idag, blev känd för att vara oförstörbar och har under åren fått en kultstatus. 2014 lovade därför Microsoft att återintroducera Nokia 3310. Men nu skulle telefonen drivas av operativsystemet Windows Phone, och dessutom skulle mobilen ha en kamera med 41 megapixlar.

När du kunde kolla på bacon på Netflix

Den 1 april 2014 hände det mängder av konstiga saker på Netflix. Plötsligt dök ett antal nya filmer upp, där du bland annat kunde se en kyckling grillas i 73 minuter. Mest känd blev filmen Sizzling bacon, som Netflix beskrev som ”Gränsen mellan tv och tid bryts samman och går upp i rök i det här smakfulla Memento-liknande pusslet som tar tittaren ur elden och ner i stekpannan”.

Reddit låter dig använda huvudet istället för musen

På det sociala mediet Reddit röstar du upp och ner saker genom att klicka på en uppåt-knapp eller en nedåt-knapp. Det tyckte Reddit 2014 var för komplicerat, och introducerade därför på första april den nya tjänsten ”Headdit”, där du genom din webbkamera kunde navigera dig genom webbsidan genom att röra på ditt huvud. Tjänsten fungerade faktiskt till mångas förvåning. Men mest populär blev kattfunktionen som introducerades samma dag, och som innebar att du visades massor med kattrelaterat innehåll om du höll upp en katt framför webbkameran. 

The Guardian slutar med artiklar – övergår till att enbart använda Twitter

2009 kom den anrika dagstidningen The Guardian med en stor nyhet. I ett försök att desperat hänga med i den internetbaserade världen skulle de helt överge den tryckta tidningen och i framtiden enbart använda sig av Twitter för att nå ut med sina nyheter. Tidningen menade dessutom att hela The Guardians arkiv skulle digitaliseras. Till exempel skulle läsaren kunna få sammanfattningar av andra världskriget som ”OMG Hitler invaderar Polen, de allierade meddelar krig”.