Hälsa

Här är nya tallriksmodellen

Två olika tallriksmodeller är det nya. En för den som tränar rekommenderat och en för den som tränar lite.
Två olika tallriksmodeller är det nya. En för den som tränar rekommenderat och en för den som tränar lite.

Tallriksmodellen har länge stått som pedagogisk måttstock för hur vi ska fördela maten på bästa sätt för att äta nyttigt. Nu har Livsmedelsverket uppdaterat den, för att anpassa efter individers olika behov.

Den nya tallriksmodellen kommer i två olika versioner – en för den som rör på sig enligt rekommendation och en för den som inte rör på sig så mycket.

Den traditionella tallriken är precis som den har varit förut. Det nya är att det finns en ny modell som visar halva tallriken fylld av grönsaker för den som inte rör på sig så mycket.

– Det handlar om att man ska kunna vara individuell och skräddarsy sin egen tallriksmodell. Det som fungerar för en själv, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, till Metro.

Hon berättar också att man även tidigare uppmanat de som rör på sig mindre och behöver mindre intag av kalorier att fylla halva tallriken med grönsaker, trots den traditionella modell som funnits. Det nya är att man nu har en pedagogisk modell för flera olika personer.

Livsmedelsverket

Modellen för den som rör sig enligt rekommendationer.

– När man äter färre kalorier kan det kännas som att det är för lite på tallriken, men fyller man halva med grönsaker tar de mer plats och och mättar bättre samtidigt som man får i sig en mindre mängd kalorier, säger Åsa.

►LÄS MER:  Experten: Så äter du klimatsmart

Den nya modellen är till för att fler ska ha en enkel och praktisk modell att följa för att leva så hälsosamt som möjligt.

– Vi vill såklart inte att folk ska röra sig lite. Rörelse har inte bara med energi att göra utan är bra för mycket. Men tyvärr så är det så att folk rör sig allt mindre och därför har vi illustrerat en ny modell.

Livsmedelsverket

Modellen för den som tränar lite.

Mer om Hälsa