Nyheter Sverige

Här är sjukdomarna som kan sabba semestern

Fästingar och solsveda är vanliga sommarsabotörer.
Fästingar och solsveda är vanliga sommarsabotörer.

Sommaren innebär tid för sol och bad och picknick i det gröna. Men med med sköna utomhusaktiviteter kommer också semesterplågor som fästingbett, värmeslag och hörselgångsinflammation. Så här undviker du dem.

De där härliga dagarna du så länge drömt om riskerar att bli dagar i sjuksängen om du inte är försiktig. På sommaren rör vi oss ute mycket mer och exponeras därför lättare för en rad sommarsabotörer.

​Många svenskar får problem med öronen på sommaren och tror att det är öroninflammation. Oftast handlar det då om hörselgångsinflammation, orsakat av bad och värme som kan störa ytterörats naturliga miljö. 

– Det är vanligare än vad man tror och uppstår och i värsta fall kan hörselgången svullna igen och då hör du ingenting, säger doktor Claes Lundberg till Metro.

Så undviker du sjuksängen i sommar – och så här gör du om du ändå skulle drabbas:

1. Fästingbett

Tips för att undvika fästingbett:

• Använd långbyxor, långärmat och heltäckande skor om du går i skogen eller i högt gräs.

• Leta efter fästingar på kroppen när du kommit hem och klätt av dig.

• Glöm inte att kolla bakom öronen och i hårbotten.

Om du blir biten av en fästing:

• Ta bort fästingen så snart som möjligt med en finspetsig pincett eller en fästingborttagare.

• Undvik att klämma på eller smörja in fästingens bakkropp, eftersom det istället kan underlätta att smittämnen överförs.

• Tvätta såret med desinfektionsmedel eller med tvål och vatten.

• Kontakta läkare om det uppstår en rodnad som är större än 5 cm efter 1–4 veckor, eller om du får feber eller huvudvärk.

►LÄS MER: Kartläggning: Här är ölsorterna som gör dig fetast i sommar

2. Hörselgångsinflammation

Får du hörselgångsinflammation är vanliga symptom klåda, smärta och ömhet i örat. Det gör ofta ont när du tuggar, drar i öronsnibben eller trycker på den lilla broskfliken framför örat.

Tips för att undvika hörselgångsinflammation:

• Torka öronen noggrant efter bad.

• Peta inte i öronen med tops eller liknande.

• Om du ofta drabbas kan du förebygga med en receptfri öronspray.

Om du drabbas:

• Undvik bad och andra vattenaktiviteter.

• Se till att inte få in tvål eller schampo i öronen.

• Pröva en receptfri öronspray mot hörselgångsinflammation.

• Kontakta läkare vid långtgående besvär eller hörselnedsättning.

3. Solsveda

Huden blir röd, varm och det svider. Det kan också bildas blåsor och vissa personer kan få soleksem. På lång sikt riskerar du att huden åldras i förtid och risken för hudcancer ökar.

Tips för att undvika att bränna dig i solen:

• Använd kläder och solhatt som solskydd.

• Smörj in dig med solkräm flera gånger per dag.

• Undvik solen när den är som är mest intensiv mitt på dagen, kl. 11–15.

Om du drabbas:

• Kyl huden med kallt vatten eller ett kylande liniment.

• Vid soleksem kan du lindra svedan med hydrokortison.

• Är solsvedan mycket svår kan du ta smärtstillande läkemedel.

4. Värmeslag

För mycket sol och för lite vätska kan leda till saltbrist och värmeslag. Ofta känner du dig trött, svag och får huvudvärk utan att du förstår varför.

Tips för att undvika värmeslag:

• Använd kläder och solhatt och smörj in dig med solskyddsmedel.

• Undvik solen när den är som är mest intensiv mitt på dagen, kl. 11–15.

• Drick mycket vatten. Om du kissar lika mycket som vanligt dricker du tillräckligt.

• Undvik alkohol.

Om du drabbas:

• Undvik värmen så gott det går. Håll dig inomhus och drick rikligt med vatten.

• Återställ saltbalansen genom att blanda en egen vätskeersättning med salt och vatten.

• Du kan också köpa färdig vätskeersättning, som Resorb.

• Kontakta läkare om du känner dig medtagen, förvirrad eller får synrubbningar.

Källa: Claes Lundberg, doktor i medicinsk vetenskap.

►LÄS MER: Så här slipper du skavsår i sommar

Mer om Hälsa