Nyheter Viralgranskaren

Här är skrönorna som sprids av svenska viralsajter

Nu för tiden är det inte ovanligt att en publikation skriver: Det kanske inte är sant, men visst är det kul!
Nu för tiden är det inte ovanligt att en publikation skriver: Det kanske inte är sant, men visst är det kul!

Är det sant? Vet inte, men det är kul! Nätets oklarheter och bluffar sprids glatt av medier – vi har samlat ett par som svenska medier rapporterat om med en klackspark.

Här är några spännande historier som spridits i svenska medier på sistone – trots att de varit helt obekräftade:

Den polska sjöjungfrun

FALSKT. En kulturfestival i Polen lyckades få flera medier – däribland brittiska Mirror och svenska Expressen – att rapportera om en mystisk video som påstås visa en "havsman", alltså en manlig sjöjungfru. Viralgranskaren ringde upp en mycket nöjd pr-ansvarig i Polen, som bekräftade att det rör sig om en viral pr-kampanj.
 

Hemsk hårdag

OBEKRÄFTAT. En bild på en kvinna med en massa skum och löv i håret har valsat runt internet på sistone. Trots att ingen vet vem kvinnan är eller vad som har hänt henne väljer ändå Göteborgs-Postens viralsajt Zappat att skriva: "Här är kvinnan som tar begreppet ”dålig hårdag” till en helt ny nivå och samtidigt visar varför du ska förvara skönhetsprodukter och byggvaror separat".

Enligt helt obekräftade uppgifter ska nämligen kvinnan ha misstagit hårsprej och byggskum. I tidigare påståenden på andra håll på nätet var det schampo. Bilden laddades upp på ett ryskt forum i mitten av september och dess bakgrund är fortfarande höljd i dunkel.
 

Paret som hittade 50 000 dollar i sitt hus

FALSKT. En medarbetare på tidningen Chive bestämde sig för att se hur långt han kunde dra sina läsare vid näsan – och lyckades lura hela världen på kuppen. Tidningen påstod att ett ungt par som skulle renovera sin lägenhet hittat ett kassaskåp gömt i köksgolvet och inuti hittade de 50 000 dollar och ledtrådar till en mystisk skatt. Även denna historia letade sig in på svenska sajter. Här kan du läsa mer om den bluffen!

Kom inte in på Hogwarts

FALSKT. Under mitten av augusti publicerade Expressens viralsajt Omtalat en artikel om att en student skulle ha sökt in till Hogwarts och fått avslag av den brittiska organisationen UCAS, som ungefär motsvarar Studera.nu. Men brevet var både falskt och över ett år gammalt. Efter att Viralgranskaren avslöjat bluffen tog Omtalat direkt ned artikeln. Mer om brevet kan du läsa här!


Nobelpristagarens Twitterkonto

FALSKT. Samma dag som Nobelpriset i litteratur skulle delas ut kunde bland annat DN och SVT Kulturnytt rapportera om att den vitryska författaren Svetlana Aleksijevitjs två timmar före hon faktiskt fick priset skulle ha gått ut på Twitter och bekräftat att just hon var vinnaren. Men Twitterkontot som påstod sig tillhöra Aleksijevitj var falskt, och varken DN eller SVT verkade ha tagit kontakt med författaren. Mer om det kan du läsa här!


Råttan i toaletten

OBEKRÄFTAT. Den 16 oktober publicerade Nyheter24 en artikel som innehöll en bild som enligt tidningen föreställde en råtta som satt fast i en toalett. Tidningen verkade dock inte ha gjort några som helst försök att kolla huruvida bilden var falsk eller inte, och gick inte ens till originalkällan. "Om det är sant? Well, användaren själv hävdar enligt Mirror att bilden är tagen av hans farbror på ett hotellrum i USA. Så det är ju en rätt lång kedja... Men visst är bilden äcklig?", skriver Nyheter24.

Har du sett fler skrönor som sprids på det här sättet? Hör av dig till oss på [email protected]! Listan kommer att uppdateras kontinuerligt.