Mat & Dryck Hälsa Nyheter

Här är världens nyttigaste livsmedel

Glöm alla juicedieter och raw food-trender. Om du vill hålla dig riktigt frisk är det klassiska ingredienser som gäller. Här är de nyttigaste råvarorna du kan stoppa i dig.

För att få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver rekommenderas en varierad kost med flera komponenter. Men vilka råvaror är egentligen bäst? Metro har pratat med två experter för att reda ut vilka livsmedel som innehåller flest nyttigheter.

Experterna är Jana Pickova, professor inom livsmedel på Sveriges lantbruksuniversitet och Eva Warensjö Lemming, nutritionist på Livsmedelsverket.

Här är facit:

Musslor

Rekommenderas av Jana Pickova.

– Något som väldigt få pratar om är musslor. De innehåller samma långa fettsyror som fisk. Dels innehåller de väldigt bra protein, dels en väldigt massa karotenoider eftersom de silar algerna. De har de så kallade fiskfettsyrorna och antioxidanter. 

Yoghurt.

Rekommenderas av Eva Warensjö Lemming.

– Man ska välja magra mejeriprodukter, och gärna naturella, så en naturell yoghurt kan vara bra. Den innehåller ganska många vitaminer och mineraler. Det är ett enkelt sätt att få i sig de näringsämnena.

TT

Rött kött.

Rekommenderas av Jana Pickova.

– Tjejer behöver rött kött för att få i sig järn. Kött är otroligt nyttigt, det innehåller massor av protein och mycket järn. 25 procent av Sveriges unga flickor har för låga järnhalter.

Även Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram tillagat kött i veckan, men Eva Warensjö Lemming menar att det går bra att byta ut mycket kött mot till exempel baljväxter.

– Man kanske inte ska byta ut allt men det finns en ökad risk för tjocktarmscancer för den som äter mycket rött kött och charkprodukter.

TT

Ägg.

Rekommenderas av Jana Pickova.

– Ägg innehåller väldigt mycket bra näringsämnen. Förutom proteinet i äggvitan så har du mycket karotenoider i gulan, beroende på vad hönsen har ätit. Omega-3-ägg innehåller även de långa fettsyrorna.

TT

Rapsolja

Rekommenderas av både Jana Pickova och Eva Warensjö Lemming.

– Rapsolja och olivolja är de absolut bästa. Solros-, majs- och palmolja ska man utesluta, säger Jana Pickova.

– I rapsolja, till skillnad från olivolja, får man i sig omega 3-fettsyran alfa-linolen, säger Eva Warensjö Lemming.

TT

Havregryn.

Rekommenderas av Eva Warensjö Lemming.

– Havregryn är ett fullkorn och det är enkelt att göra till exempel havregrynsgröt med. Det innehåller lösliga betagklukaner och eftersom det är ett fullkorn så får du också i dig fullkorn.

TT

Sill, lax och torsk.

Rekommenderas av både Eva Warensjö Lemming och Jana Pickova.

– Fisk innehåller selen, som är väldigt viktigt och finns i massa antioxidantiva system i kroppen. Selen har vi väldigt ont om i Skandinavien och fisk är egentligen den enda källan, fisk och skaldjur, säger Jana Pickova.

– De mer feta fiskarna har bra fetter som de marina omega 3-fettsyrorna. Sedan kan man välja magra fiskar som också innehåller bra proteiner.

TT

Kikärta

Rekommenderas av Eva Warensjö Lemming.

– Man kan gärna byta ut det röda köttet mot baljväxter, som kikärta eller haricot verts. Baljväxter innehåller mer proteiner än andra grönsaker. Det är ett bra substitut om man väljer att inte äta det röda köttet.

►LÄS MER: Experterna: Chiafrön är överskattade

►LÄS MER: Här är de tio nyttigaste grönsakerna

TT
Mer om Hälsa