Nyheter Sverige

Här hånar tågpersonal sina resenärer i Facebookgrupp

En resenär som inte hade någon biljett hängdes ut på bild och kallades för "tomte".
En resenär som inte hade någon biljett hängdes ut på bild och kallades för "tomte".

Tågvärdar i Skåne hänger ut resenärer som de av olika anledningar retar sig på. I en sluten grupp på Facebook hängs människor som har plankat ut med bild och omnämns som ”tomtar” och ”asylsökande” med ”lökringar under armarna”. – De hånar folk, man kan inte göra så, säger resenären Maria Eid.

Facebook
Facebook
Facebook
Facebook

Det är flera av tågoperatören Arrivas tågvärdar på Pågatågen i Skåne som hänger ut resenärer, som de av olika anledningar är missnöjda med, i en sluten grupp på Facebook. Kollegor varnas för resenärer som inte har betalat för en resa och vissa plankare hängs ut på bild med kränkande beskrivningar. 

En tågvärd har bland annat lagt upp en bild på en mörkhyad man som ertappades med att inte ha betalat för sin resa till Malmö:

”Ser ni den här tomten i Kävlinge så kolla att han har en biljett! Han är mkt medveten om vad han gör!”

En annan person som ska ha plankat, som också visas i bild, beskrivs som ”tjuvåkande och asylsökande”. Och i ytterligare ett inlägg diskuteras huruvida två mörkhyade män som inte kunde betala för biljetter hade lökringar under armarna eller inte.

Eslövsbon Maria Eid lyckades bli medlem i gruppen efter att hon försökte hitta den tågvärd som hon nyligen upplevde var otrevlig mot henne på ett tåg mellan Helsingborg och Malmö. 

– Det som chockade mig mest var sättet de skriver på. Hur kan de veta om någon är migrant eller asylsökande? De hånar folk och jag tycker inte att man kan göra så, säger Maria Eid. 

Hon påpekar att det är långt ifrån alla tågvärdar som ägnar sig åt att hänga ut resenärer i gruppen, och att de flesta inläggen handlar om andra saker som berör tågvärdarnas jobb. Men hon tycker ändå inte att det är okej att det förekommer bilder och kommentarer om folk som inte har betalat för en resa. 

– Att ta en bild på någon som inte har biljett och sedan hänga ut den är inte okej. Nästa gång kanske den personen har biljett och då blir det ju väldigt fel, säger Maria Eid.

Arriva tar avstånd från inläggen och betonar att facebookgruppen inte är en officell grupp för företagets anställda.

– Det här är självklart beklagligt, precis som all rasism. Men det här har ingenting med Arriva att göra, mer än att de flesta förmodligen jobbar hos oss. Det här är ju en sluten grupp som vem som helst kan starta, säger Ola Insulander, kommunikatör på Arriva.

Har ni någon policy för hur man som anställd får prata om resenärer?

– Ja självklart har vi det. Arriva tar avstånd från kränkande särbehandling och diskriminering. Arbetsmiljön ska präglas av samarbete, förändringsvilja och ömsesidig respekt.

Vad händer nu?

– Jag har anmält gruppen och kommer att försöka se till så att den byter namn. Vi vill givetvis inte att det ska finnas en grupp med Arrivas namn där det läggs ut sådana här bilder och inlägg. Men i övrigt vet jag inte om det finns så mycket mer vi kan göra eftersom det är en sluten grupp, säger Ola Insulander.