Hälsa Träning

Håll igång löpningen i sommar – här pt:ns bästa tips

Löpning är en effektiv träningsform under sommaren och extra härligt när vädret tillåter. PT:proffset och Metro träningsprofil Kevin Triguero vet hur du tränar smart och håller igång löpträningen i sommar.

Det är semestertider; hur håller man enklast igång med löpträningen?

– På semestern tycker jag att man ska planera in träningen utefter ens egna önskemål. Vissa personer är morgonmänniskor och då passar det bättre att träna på morgonen medan andra gillar att sova ut på semestern och då är det mer lämpligt att man lägger in träningspasset senare på kvällen. Det viktigaste är att man bestämt sig för att träningspasset ska äga rum och det inte uteblir.

Är det tight eller shorts som gäller?

– Jag gillar att springa i knälånga tights på sommaren men jag tror det är väldigt enskilt vad man trivs i. Det jag gillar med tights är dels funktionen som de utgör men också att det inte skaver mellan låren och att allt hålls på sin plats. Shorts å andra sidan känns väldigt fritt och härligt och är det jätte varmt så blir det väldigt passande.

Dina bästa tips för att ta sig ur soffan och ut i löparspåret?

1. Gör en tydlig planering. Hur långt ska du springa? intervaller / långdistanslöpning? Syfte?

2. Bestäm en tid som passar med din dagsplanering. Oftast vet man dagen innan hur nästa dag ser ut och då kan man enkelt planera när man ska lägga in sina 45-60 min träning.

3. Tänk inte så mycket utan ge dig ut på ditt träningspass som planerat och jag lovar att du kommer komma igång snabbare än du trott.

Hur nära inpå löpningen kan man äta?

– Man bör helst låta kroppen få bearbeta maten 45 min innan man gör någon typ av träning. Det är egentligen väldigt logisk.

Metro träningsprofil Kevin Triguero tipsar om hur du tränar smart i sommar. 

Mer om Hälsa