Teknik Motor

Hög tid att dänga dit vinterdäcken – det här gäller

Och DÄR kom vintern, lika oväntat och chockerande som alltid. Så enligt devisen bättre sent än aldrig närmar vi oss ämnet däckbyte. Vad är egentligen minsta mönsterdjup, och ska jag ha dubbat eller dubbfritt? Experten har svaren.

De flesta av er har säkert redan bytt däck, men sedan finns det alltid eftersläntrare som är sent ute. Enligt lag måste du byta till vinterpuckar från och med den första december, omdet är vinterväglag. 
Så skulle det vara strandväder den andra december kan du med andra ord helt lagligt rulla omkring med sommardäck.
 
Men Torbjörn Holst, som är produktchef på Däckia, dammar av en tidlös och ack så sann klyscha.
– Säkerheten först. Jag rekommenderar starkt att ha vinterdäck även om lagboken inte säger att du måste. Det handlar inte om lagar och regler utan om sunt förnuft att inte utsätta sig själv och andra för risker i trafiken, säger han.
 
När det är dags att byta däck är det också läge att kolla att de håller en bra kvalitet.
 Mönsterdjup är ett mantra som upprepas när det kommer till att avgöra däckens duglighet, men det finns mer att tänka på enligt Torbjörn Holst.
– Mönsterdjupet är viktigt. På vinterdäck måste det djupet vara minst tre millimeter. Men jag rekommenderar att man har åtminstone fem millimeter. När det är slask ute och däckmönstret ska dränera mycket snöblandat vatten är det viktigt. Men ett däcks ålder är också viktigt. Efter tre år börjar åldern märkas vilket påverkar bromssträckor och väggrepp negativt.
 
Hur mäter jag mönster­djupet?
– Först och främst är det bra att reda ut vilka mönster du ska mäta, och det är de djupare huvudspåren, du behöver inte tänka på de små spåren. Det är lättast att mäta med en speciell mätsticka eller ett vanligt skjutmått, men är du det minsta osäker är det bäst att besöka en gummiverkstad och låta dem kolla kvaliteten på dina däck.
 
Sedan var det dubb eller dubbfritt. Dubbdäck beskrivs allt som oftast som oöverträffbara när det kommer till grepp på is, men enligt Torbjörn Holst är de dubbfria däcken snart i kapp.
– Det är en vanlig fråga att folk undrar vilka däck de ska välja, och en tumregel är att utgå från vilket väglag du brukar hålla dig kring. En annan regel är att ju nyare däckmodell, desto bättre. Och köp däck av ett välkänt fabrikat. När det kommer till dubbfria däck har det skett en så pass stor förbättring att de kan matcha dubbdäck på is i vissa fall. Skillnaden är på blankis, där är dubbdäcken fortfarande bäst. Men är isen lite ruggad så fungerar ofta dubbfria lika bra.


►LÄS MER: På väg med hyrbil – det här ska du tänka på

 
 
Finns det något annat man ska tänka på?
– Att bara för att du har vinterdäck kan du inte köra hur som helst. Kör lugnt, håll avstånd och stressa inte. Och en fyrhjulsdriven bil har lika lång bromssträcka som alla andra. Det är sunt förnuft som gäller.
Nu ligger snön på gatorna, hur tar jag mig till verkstaden?
– Då låter du bilen stå tills väglaget är okej. Det är så klart upp till var och en, men jag tycker verkligen inte du ska ta ut en bil med sommardäck i vinterväglag. Ta inte den risken.

Experten tipsar: Tänk på det här vid däckbytet

”På många bilar är det inte så komplicerat att byta däck. Men om du inte har gjort det förut kan det vara bra att ha med någon erfaren så att du gör rätt när du hissar bilen och drar åt hjulen.
 
De sakerna du bör vara säker på innan du ger dig på ett däckbyte är först och främst att du hissar upp bilen på ett säkert sätt så att du inte får bilen över dig.
 
När du drar åt muttrarna ska du tänka på att inte dra åt för löst, men inte för hårt heller – det ska vara lagom hårt. Om du känner dig osäker tycker jag att du ska lämna in bilen till en seriös gummiverkstad så att du får däckbytet korrekt och fackmannamässigt gjort.
 
Det är inte dyrt och du kan ta en kopp kaffe i kundmottagningen i stället för att stå ute i kylan och vara orolig för att du gör fel."
 
Torbjörn Holst, Däckia
 
Datum att ha koll på
• 1 december – 31 mars
Krav på att använda vinterdäck om vinterväglag råder.
• 1 oktober – 15 april
Tillåtet med dubbdäck men också om vinterväglag råder på andra datum.
 
Mönsterdjupsregler
• På vinterdäck ska du som minst ha tre millimeters -mönsterdjup för att de ska vara tillåtna. Men som Torbjörn Holst på Däckia påpekar – se till att ha minst fem millimeter.