Metro Debatt

Höj inte biljettpriset hos SL – inför avgiftsfri kollektivtrafik

Anna Sehlin (V) och Carolina Gustafsson (V) . 
Anna Sehlin (V) och Carolina Gustafsson (V) . 

I Stockholms län vill Alliansen och Miljöpartiet höja priset i kollektivtrafiken. Vänsterpartiet tycker det är fel väg att gå. Vi måste snarare öka tillgängligheten till kollektivtrafiken, för rättvisa, för klimatet, och för Stockholmarna.

I Kiruna har Vänsterpartiet redan infört avgiftsfri kollektivtrafik vilket var ett lyckat beslut. Inför de årliga budgetdiskussionerna i Stockholms läns landsting är SL-kortet en av de saker som berör flest. Alliansen föreslår tillsammans med Miljöpartiet att månadskortet höjs från 790 kronor till 830 kronor. De föreslår även ett gemensamt kort för pensionärer, studenter och ungdomar vilket innebär en höjning på 60 kronor för ungdomar och pensionärer. SL-taxan ska sedan justeras med 3,3 procent årligen fram till 2020.

LÄS MER: Nu blir SL-korten dyrare 

Vänsterpartiet tycker detta är fel väg att gå. Vi vill hålla taxorna på låga nivåer och tycker redan 790 kronor är ett högt pris. Vi välkomnar dock införandet av enhetstaxa, hela länet på en biljett, men är oroliga att priset, 30 kronor för en biljett ska avskräcka människor från att resa med kollektivtrafiken. Vänsterpartiet vill ha en solidarisk finansiering av kollektivtrafiken. I dag ligger skattefinansieringsgraden i Stockholms län på cirka 50 procent, hälften av kostnaderna för kollektivtrafiken tas från skatteintäkter och hälften kommer in via avgifter. Vi skulle gärna se en succesiv höjning av skattefinansieringsgraden så att den närmar sig 60 procent inom några år. Vårt långsiktiga mål är en helt skattefinansierad kollektivtrafik. Vi har redan föreslagit en nolltaxa på linjer med lågt resande i Stockholms glesbygd, för att ge människor en morot att ställa bilen och ändra vanor och också få upp antalet resenärer på linjerna så att de kan utökas. Den största klimatåtgärden Stockholms läns landsting kan göra är att få fler att ställa bilen och resa kollektivt.

I Stockholm är och ska kollektivtrafiken vara navet i allt resande. Den som inte kan åka med kollektivtrafiken utestängs från samhället. Vi vet att priset bara är en parameter när människor ska välja om de ska ställa bilen eller inte, men för många Stockholmare handlar det inte om ett val mellan bil eller kollektivtrafik utan om hur ekonomin ska gå ihop.

LÄS MER: Lukt och hög musik – det här stör vi oss på i kollektivtrafik

I Kiruna har kollektivtrafiken varit avgiftsfri sedan 2011, först på försök, sedan som permanent lösning. Det var Vänsterpartiet som var initiativtagare och drev på processen. Tre gånger fler Kirunabor reser med kollektivtrafiken än innan avgiften togs bort. Kommunen bygger nu ut kollektivtrafiken för att möta behovet.

Vi vill ha en kollektivtrafik som är tillgänglig för alla och solidariskt finansierad genom att alla betalar för den, precis som vi alla betalar för vägar och samhällsservice.

Anna Sehlin (V)

Ledamot i tillväxt– och  regionplanenämnden och ersättare i Trafiknämnden, Stockholms läns landsting

Carolina Gustafsson (V) 

Ordförande Vänsterpartiet Kiruna, ersättare i partistyrelsen

Mer om Debatt