Metro Debatt

Höj priset för SL-kortet – man får mycket för pengarna

Självklart är det rimligaste alternativet att de som faktiskt utnyttjar kollektivtrafiken är de som betalar mest. Att höja priset på SL-kortet är helt rätt väg, skriver debattören Rebecca Weidmo Uvell.

Privat/SL.

Debattören Rebecca Weidmo Uvell tycker att höjningen av SL-kortet är rimlig. 

Det kan inte ha undgått någon stockholmare att landstinget nu vill höja priset på SL-kortet till 900 kronor. Inte heller att SL dras med skenande underskott. Det finns egentligen bara två lösningar på det problemet: höja biljettpriset eller höja skatten och därmed via landstingsskatten få in med pengar till SL.

Lite går att mildra genom att senarelägga investeringar, glesare turer etc men det som går att göra där gör nu SL parallellt med att höja intäkterna. Självklart är det rimligaste alternativet att de som faktiskt utnyttjar kollektivtrafiken är de som betalar mest. Höja skatten för alla invånare drabbar nämligen de som av olika anledningar avstår att åka buss och tunnelbana.

De kanske hellre cyklar, går eller bor så till att bil är en förutsättning. För trots att miljövänner när rosenskimrande drömmar om ett samhälle där alla åker buss eller cyklar är kommer folk alltid bo på ställen där buss eller cykel inte är möjligt. Vi är ett stort land med många småhus. Alla kommer aldrig bo i lägenhet och nära ställen där det är kostnadseffektiv rimligt att dra busslinjer. Vi finansierar redan en del av SL via skatten solidariskt, som bland annat går till att bygga ut tunnelbanenätet nu. Stockholm är landets tillväxtmotor.

Det flyttar hit två SL-bussar om dagen och många av landets nya företag startas här. Det är också hit utländska investeringar kommer. Idag kostar en bostadsrätt i Stockholms innerstad 80 000 kronor kvadratmetern. År 2023 beräknas Stockholms län befolkas av 2,5 miljoner invånare. I andra storstäder, exempelvis London, kostar det billigaste tunnelbanekortet 1600 kronor. Då får man åka i en enda zon. Stockholm är inte London men ett SL-kort som ger obegränsad användning av hela tunnelbanesystemet, hela pendeltågslinjen inom länet och alla bussar för 900 kronor är absolut rimligt.

Man får mycket för pengarna. Däremot tycker jag enhetstaxan är orimlig. Folk som betalar otroligt höga boendekostnader redan subventionerar i det systemet de som inte gör det. Ju längre från stadskärnan du bor desto lägre boendekostnader, med några undantag för dyra villaområden som Djursholm och Saltsjöbaden. Det enda rimliga är att man bär sina egna kostnader i högre utsträckning och de som bor längre från stan belastar också kollektivtrafiken mer och borde betala mer. Däremot är det bedrövligt att SL hamnat i den här situationen. Redan 2011 flaggade landstingsrevisorn för hur bolagets stora kassa hanterades 2001-2011.

Det konstaterades att kostnaderna ökade väldigt snabbt. SL hade planerat för stora investeringar utan ha budgeterat ordentligt. Dessutom hade de dålig koll på sina leverantörer och kunde inte ens visa att betalade leveranser faktiskt var utförda. Det här är inget annat än bedrövligt och uppvisar en total disrespekt för skattebetalarnas pengar. Det minsta man som skattebetalarna kan förvänta sig är att de som hanterar de pengar vi arbetar ihop och betalar in som skatt också hanterar dem med respekt och varsamhet. Hade de skött sin ekonomi som de borde hade de inte hamnat i den här situationen när de tvingas välja mellan att höja skatten eller höja kostnaden för SL-kortet.

Man ska tänka efter före, särskilt när det handlar om pengar som inte är ens egna. Men det är lätt att strunta i när någon annan betalar. Nu får invånarna i Stockholm betala för politikernas slarv. Tyvärr återstår nu bara att reda upp den här soppan. Och det minst dåliga alternativet är trots allt att låta de som åker kollektivt också betala för sitt åkande. Inte höja skatten och tvinga även de som cyklar och åker bil att ta fram plånboken.

Rebecca Weidmo Uvell,

Borgerlig debattör

LÄS MER: Här är grannlandet där alla åker gratis