Nyheter Världen Viralgranskaren Viralgranskaren Politik

Hans jobb är att avslöja den ryska propagandan

Vid sidan av sitt arbete med Stop fake arbetar Yevhen Fedchenko som dekanus vid Mohyla school of journalism i Kiev.
Vid sidan av sitt arbete med Stop fake arbetar Yevhen Fedchenko som dekanus vid Mohyla school of journalism i Kiev.

I samband med Krimkonflikten startade journalistikforskaren Yevhen Fedchenko och några kollegor faktakollssajten Stopfake, som specialiserat sig på att avslöja rysk propaganda. Viralgranskaren träffade Yevhen för en unik intervju.

I samband med Rysslands ockupation av Krimhalvön under februari 2014 satt Yevhen Fedchenko och hans kollegor på Mohyla school of journalism i Kiev och följde händelserna i sociala medier. De var chockerade över det de såg.

– Det var en enorm mängd propaganda, det var mer propaganda än riktiga nyheter. Och det fanns inget som skildrade konflikten ur Ukrainas perspektiv, säger Yevhen Fedchenko när Viralgranskaren träffar honom på Stockholm Internet forum.

De funderade på vad de kunde göra åt saken. De kunde knappast skapa egen propaganda, de var journalister och inte statsanställda. Istället bestämde de sig för att starta ett faktagranskningsprojekt som kom att få namnet Stopfake.org. På webbsidan faktagranskar Yehven och hans kollegor falska historier som sprids som pro-rysk propaganda. Det började som en enkel Wordpressida, men Stopfake har nu hundratals artiklar på engelska och ryska.

– Den ryska staten är både rädda för det vi samtidigt som de uppskattar att vi uppskattar det de gör. De gömmer det inte, de vill att hela världen ska veta att de är starka propagandaverktyg väst inte kan göra någonting åt. Det är i praktiken ett sätt för dem att visa sin makt. Försökte de på riktigt stoppa oss skulle de anstränga sig mer. Vi möter mycket troll och personangrepp, men de skulle kunna eskalera om de ville, säger Yevhen.


► LÄS MER: Nej, den här bilden visar inte ett föräldralöst barn i Ukraina

Enligt Yehven Fedchenko består målgruppen för den ryska propagandan i Västeuropa främst av en kombination av konspirationsteoretiker, nynazister, kommunister och andra människor som ogillar "väst". Till skillnad från propagandan under sovjettiden är den inte särskilt ideologisk eller politisk, utan snarare kvasireligiös.

– Man får dock göra skillnad på propagandan som är menad för inhemskt bruk och propagandan som är riktad mot utlandet. Propagandan som riktar sig mot den ryska befolkningen handlar ofta mycket om återuppbyggandet av Ryssland som stormakt, säger Yehven.

► LÄS MER: Nej, den här bilden visar inte flyktingar under andra världskriget

Den ryska staten äger flera medieföretag vars syfte är att skildra "Rysslands perspektiv" och utåt sett inte framstår som drivna av den ryska staten. RT (som tidigare hette Russia today), Russia beyond the headlines och Sputnik drivs alla i olika mån av den ryska staten och fungerar som propagandakanaler för Kreml. Sputnik finns till och med på svenska, och publicerar nyheter som "Putins väljarstöd upp till 90 procent".

Enligt Yehven Fedchenko är det svårt att få grepp om hur stort det ryska propagandamaskineriet faktiskt är. De statsägda medieföretagen är bara tippen av isberget. Mycket av propagandan sköts via osignerade bloggar, i kommentarsfält och på sociala medier av människor som avlönas svart via så kallade "trollfabriker".

– Det skapar en hel infrastruktur där hat kan gro och vi kan inte kartlägga allt. Så fort vi hittar Twitterkonton och blockerar dem dyker det upp nya, säger Yehven.

► LÄS MER: Jo, Saudiarabien tar emot syrier på flykt – men bara vissa