Nyheter Sverige

Har du fått störig sms-reklam från casinosajter? Du är inte ensam

Varje dag kommer anmälningar in till Konsumentverket om oönskad sms-reklam. 
Varje dag kommer anmälningar in till Konsumentverket om oönskad sms-reklam. 

Massvis med svenskar har fått casinoreklam i sms – och Konsumentverket har överösts med anmälningar. Vi försökte gå till botten med vem som skickar de oönskade sms:en – för att kunna ställa någon till svars.

”Sätt in 250kr och få hela 750kr att spela för samt 50 freespins på nya XX Casino! Klicka här: (länk)”

Meddelandet ovan och sms med liknande budskap har skickats ut till massvis med svenskar den senaste tiden. Anmälningar om oönskad sms-reklam strömmar in till Konsumentverket.

– Det mesta vi har nu gäller spelreklam. 50-60 procent av alla anmälningar gäller sms-utskick och där är spel det allra största, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket.

Vid en sökning i deras diarium får man snabbt en bild av hur utbrett problemet är. Bara i måndags kom det in elva anmälningar om oönskad sms-reklam. Reklam som ofta leder till casinobolag registrerade på Malta.

Problemet är att massutskick av sms-reklam inte är lagligt om det inte finns samtycke från konsumenten. Något som det i princip aldrig finns, enligt Konsumentverket.

Men vem eller vilka är det egentligen som ligger bakom de irriterande massutskicken? Så här gick det när vi försökte ta reda på det.

LÄS MER: Det här ska du aldrig dela på Facebook

AVSÄNDAREN

Sms:en skickas från till synes svenska nummer. Alla samtal slutar dock med att ”numret du har ringt kan tyvärr inte nås för tillfället”. Och någon information om vem som äger numret går inte att hitta på söksajterna.

OPERATÖREN

Vid en koll visar det sig att flera nummer som skickar sms-reklam är registrerade hos Telia. Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, har hört talas om problemet och säger att de ser ”väldigt allvarligt på om företagets tjänster används på ett otillbörligt sätt”.

– Om det går så polisanmäler vi och ser till så att abonnemanget stängs, säger hon.

Men någon närmare information om vem som har registrerat numren går inte att få fram. Det finns dessutom vissa tjänster som gör det möjligt att skicka sms under fejkad avsändare.

CASINOSAJTEN

Länken i ett av sms:en leder till en affiliate-sida för ett Londonregistrerat casino, det vill säga en tredjepartssida där den som har lockat dig dit får betalt om du registrerar dig på casinosajten.

En person i supportchatten på casinosajten bekräftar att det rör sig om en tredjepartssida – men hänvisar till att mejla de andra frågorna.

Affiliate-chefen på sajten tar vid och förklarar att de givetvis inte står bakom otillåtna massutskick men att de heller inte kan ta ansvar för vad en tredjepartsannonsör gör. Efter några mejl fram och tillbaka får vi reda på att de bakom affiliate-sidan i alla fall inte är registrerade i Sverige – mer får vi inte veta.

LÄS MER: Borgmästar förbjuder kroppshetsande reklam i t-banan

EXPERTERNA

Tidningen Svenska Yle, och reportrarna Linus Lång och Peter Sjöholm, granskade i våras liknande sms-reklam i Finland. De lyckades knyta en 25-årig finländare till flera sms genom att hitta information i länkarna som förkortats med hjälp av webbtjänsten Bitly. 25-åringen, som tidigare varit inblandad i flera omskrivna företag, hade nämligen loggat in med ett Facebookkonto som kunde kopplas till honom.

Problemet är att de länkar Metro har tillgång till har skapats av icke-inloggade, anonyma, Bitly-användare.

Vi hittar en koppling mellan vårt och Svenska Yles material; två länkar som gick runt i våras – i Sverige respektive Finland – och som verkar vara skapade av samma icke-inloggade Bitly-användare. Länkarna, som ingick i sms skrivna på både finska och svenska, har klickats på ungefär 5 000 gånger var i respektive land. Att användaren inte var inloggad gör det svårt att gå vidare.

Vi kommer inte längre i jakten på de bakom sms-reklamen. Inte så länge casinosajterna skyddar informationen om sina affiliates. Så vem ska stå till svars? Enligt Elin Häggeborn på Konsumentverket är det just casinobolagen.

– I första hand är det ju den vars produkt marknadsförs som är ansvarig. Och när det gäller lotterier som är utan tillstånd i Sverige får man heller inte främja deras verksamheter i Sverige, säger hon.  

Har du tips om hur vi kan gå vidare för att ta reda på vem eller vilka som ligger bakom den oönskade casinoreklamen? Hör gärna av dig på [email protected]

 

Mer om Brott Reklam