Nyheter Sverige

Henrik gick en kurs för att hantera sin ilska:”Var förbannad hela tiden”

Henrik lärde sig olika tekniker för att behärska sin ilska och i dag tänker han sig för innan han han reagerar. 
Henrik lärde sig olika tekniker för att behärska sin ilska och i dag tänker han sig för innan han han reagerar. 

Henriks agressionsutbrott gick ut över hans vardag och kärleksliv. Till slut blev hans beteende ohållbart – Min partner klarade inte av det längre, säger han.

Att bli arg är en normal reaktion om man blir orättvist behandlad eller om någon beter sig taskigt. Men en del personer har svårt att kontrollera sin ilska. För Henrik gick det så långt att han var tvungen att söka hjälp.

– Jag tappade kontrollen över ilskan och blev som en arg gorilla som bara skrek och gapade, det var skrämmande, berättar Henrik för Metro.

Henrik, 60, har så länge han kan minnas haft en ganska kort stubin, men med åren hade problemen blivit värre. Han blev ofta överdrivet frustrerad i situationer då det egentligen inte fanns någon anledning att bli arg. Oftast var det hans partner som fick ta smällen.

– Jag kunde reta mig på att saker stod på fel plats eller att hon sa något jag inte höll med om. Jag blev okontrollerbart förbannad och min ilska tog sig i uttryck i ständiga maktdemonstrationer vilket skapade problem i min relation till min hustru, säger Henrik.

LÄS MER: Undersökning: Det här ska du inte göra inför din partner

Efter grälen ångrade han sig alltid vilket skapade ännu mer frustration och ilska. Till slut fick hustrun nog. – Hon sa: Det här håller inte du måste söka hjälp.

Sagt och gjort. Henrik tog hjälp av ilskakuten där han fick lära sig olika tekniker för att behärska sin ilska och i dag tänker han sig för innan han slänger ur sig elaka kommentarer i affekt.

– Jag har lärt mig att stanna upp och tänka efter redan innan ilskan kommer och inte bara reagera på autopilot. Att se mig själv och situationen utifrån har gjort att jag inte går igång på skitsaker längre, säger Henrik.

Henrik heter egentligen något annat. 

LÄS MER: Psykologen: Så vet du att du blir manipulerad

Privat

Liv Larsson. 

Experterna: Så hanterar du din ilska

Stefan Hedman driver ilskakuten.se och hjälper klienter att hantera sin ilska. Metoden har han utvecklat själv och den grundar sig i en blandning av neurolingvistisk programmering, kinesisk medicin och livserfarenhet. Enligt honom uppstår ilska ofta när vi gått och burit på flera dagars uppdämd irritation.

– Vi är ofta dåliga på att sätta tydliga gränser och vill vara alla till lags. Rätt som det är så blir det för mycket och vi brister, säger han till Metro.

För att bli av med ilskeproblem har Stefan en kombination av terapi och tekniker som bland annat använder sig av kroppens akupunkturmeridianer. Dessa meridianer är kopplade till olika känslor. Mellan näsroten och början av ögonbrynet startar en meridian som reglerar irritation.

– Om vi masserar där så kan vi inte längre vara irriterade, säger han. Vi blir avspända och inte så lätt arga.

Liv Larsson har skrivit boken Ilska, skuld och skam, tre sidor av samma mynt och utbildar i Nonviolent Communication – en amerikansk metod som bland annat kan användas för att hantera och lära känna sin ilska.

– Jag tror inte man kan bli av med sin ilska men däremot kan du lära sig att kommunicera vad du har för behov i stunden, det vill säga vad som gör dig arg och omvandla ilskan till något konstruktivt, säger hon och tillägger:

– Det kan till exempel handla om ett behov att bli sedd eller respekterad. När du väl blir medveten om varför du blir arg blir känsloutbrotten inte lika okontrollerbara. Du kan dessutom göra något för att förändra situationen, inte bara skälla ut någon.

Mer om Hälsa