Nyheter Sverige

Hon är H&M:s första modell med slöja – hyllas på sociala medier

Mariah Idrissi har uppmärksammats och kärleksbomats i om med klädeskedjans senaste kampanj "Close the loop”.
Mariah Idrissi har uppmärksammats och kärleksbomats i om med klädeskedjans senaste kampanj "Close the loop”.

Modeföretaget H&M har rekryterat flera ansikten, däribland den Londonbaserade trendsättaren Mariah Idrissi, till deras senaste kampanjfilm. Hon är därmed den första hijabbärande kvinnan att synas i en H&M-kampanj – något både hon och företaget nu hyllas för på nätet.

Mariah Idrissi kommer ursprungligen från Marocko men bor numera i London. Tillsammans med stjärnor som rocklegenden Iggy Pop och den amerikanska plus size-modellen Tess Munster, medverkar hon i H&M:s senaste kampanj ”Close the loop”, som uppmanar till ett större fokus på hållbart mode genom återanvändning av gamla klädesplagg.

► LÄS MER: Transmodellen Lea T blir Åhléns ansikte utåt

I kampanjvideon, som har över 6,4 miljoner visningar på Youtube, står Idrissi avslappnat lutad mot en dörröppning, iklädd en blekrosa kappa, rundade mörka solglasögon och en mönstrad hijab.

Hennes uppenbarelse i allmänhet – men sjalen i synnerhet – har den senaste veckan fått människor av överrösa både henne och företaget med kärlekshyllningar på nätet, något Expressen var första svenska tidning att uppmärksamma.

En bakom kulisserna-bild på Idrissi som modeföretaget lagt upp på Facebook har i skrivande stund gillats av nästan 4 000 och delats över 1 400 gånger. Och kommentarerna och applåderna talar sitt tydliga språk:

"Överlycklig över att se en hijab i er kampanj. Tack H&M!"

"Fantastiskt! Det är många muslimska kvinnor som ÄLSKAR att shoppa på H&M och nu gör vi det ännu mer!"

Bloggaren Muslim Girl skriver även i ett inlägg:

"Mariah Idrissi är inte bara en modell i en kampanj, hon har fått folk att öppna ögonen. På ett enkelt och diskret sätt har hon fått andra att se på muslimska kvinnor utan rädsla eller förakt, och i stället med en sund nyfikenhet."

► LÄS MER: Svenska Agnes, 19, är ”för tjock” för modelljobb

Och på H&M är man givetvis glada över uppmärksamheten.

– Vi har fått väldigt många positiva reaktioner och det är väldigt kul då den här filmen just vill lyfta fram att det egentligen inte finns några regler inom mode. Man kan vara sig själv och ha sin egen personlighet men det som är viktigt är att man återvinner sina kläder, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M, till Metro, och uppger att de även fått positiva kommentarer på Tess Munsters medverkan.

– Urvalet av personer är helt enkelt tänkt att vara en bred mix av olika personligheter.

Mariah Indrissi tycks överväldigad av den enorma respons hon fått i och med sin medverkan. I ett inlägg på sin Instagram skriver hon bland annat:

"Kärlek till alla som stödjer att hijab blir mer mainstream – både muslimer och ickemuslimer."