Nyheter Världen

Hon krävdes på 100 000 kronor – efter skräckfärd i taxi

Taxiresan kostade lite mer än vad Jaime Hessel trott.
Taxiresan kostade lite mer än vad Jaime Hessel trott.

Jaime Hessel skulle beställa taxi i New York via tjänsten Uber. Resan var lite mer än 10 kilometer lång. För det skulle hon betala 100 000 kronor.

Jaime Hessel tänkte att hon skulle ta taxi för att inte bli sen till ett välgörenhetsevent för att samla in pengar till cancerforskning.

Så hon undvek tåget och använde tjänsten Uber, som låter personer följa bilens position och se exakt när den är framme. Uber är en applikation i mobilen för beställning och betalning av taxiresor.

Hessel berättar för tidningen Gothamist att chauffören verkade distraherad redan när hon satte sig i bilen.

– Han plockade upp mig, och sen så satt han bara där ett tag. Kanske i fem minuter eller så, säger Jaime Hessel till tidningen.

Först följde chauffören GPS:en och tog rätt väg. Men snart så började han att ringa telefonsamtal, svara på mejl och körde en annan väg än den som GPS:en föreslog.

Hessel, som känner området vid Midtown bra, uppskattar att en av felkörningarna la på sju minuter extra på resan. Hon beskriver att föraren höll sig lugn och blev varken våldsam eller frustrerad – trots att han körde fel flera gånger.

Vid slutet av resan körde chauffören i en bussfil för att ta in förlorad tid, säger Jaime Hessel till Gothamist. Senare har hon beskrivit färden som ”taxituren från helvetet”.

Hon hoppade av ett kvarter bort eftersom stämningen i bilen började kännas osäker, säger hon.

Då skulle hon betala 56 dollar. Men hon hävdade att chauffören kört fel alldeles för mycket och skickade senare ett mejl till Uber support om att hon inte tänkte betala så mycket. Uber konstaterade att hon hade rätt och sa att hon skulle betala 15 dollar.

Hon fick dock ingen ersättning, antagligen för att hennes kreditkort gått ut kort efteråt. Men några dagar senare fick hon ett nytt svar. Hon skulle istället betala 16 000 dollar. 4000 av dem var redan betalda, så kvar fanns 12 000 dollar (motsvarande ungefär 103 000 kronor) som Uber krävde.

Efter mejl fram och tillbaka med Uber fick hon rätt. Då ville Uber ersätta henne men Jaime Hessel ville, förståeligt nog, inte ge ut sitt nya kortnummer.

– Hade inte mitt kort gått ut så kunde de lätt ha dragit 12 000 från mitt kort, säger Hessel.

Nu säger Uber till Gothamist att man har försett Jaime Hessel med ersättning för hela resan med anledning av hennes besvär.