Nyheter

Hon vill förbjuda facebookemoji: Den gör narr av överviktiga

Catherine Weingarten vill att Facebook ska ta bort den ”feta” emojin.  
Catherine Weingarten vill att Facebook ska ta bort den ”feta” emojin.  

Är fet en känsla? Det anser Facebook som ger sina användare möjlighet att välja olika emojis som illustrerar känslor till sina statusuppdateringar. Nu vill en namninsamling sätta stopp för den ”feta” emojin.

Facebook.com
Valet att ange att man ”känner sig fet” finns även på den svenska versionen av Facebook. 

Över 13 000 personer har skrivit på en namninsamling för att få Facebook att ta bort möjligheten att välja ”fet” som en känsla, tillsammans med en emoji, när man uppdaterar sin status.

”När jag skrollade igenom Facebook häromdagen såg jag en kompis som i sin status uppgav att hon ”kände sig fet” följd av en emoji med knubbiga kinder. Jag tror att det var tänkt att vara roligt men att se den statusen fick mig att känna mig arg”, skriver Catherine Weingarten på sajten Change.org.

Hon står bakom namninsamlingen tillsammans med organisationen Endangered Bodies,

”Som en person som har kämpat med och kommit ur en ätstörning vet jag hur det är att ”känna” sig fet. Under flera år av mitt liv var jag uppslukad av tankar på min kropp och ägnade alldeles för många dagar åt att svälta mig i ett försök att minska i vikt”, skriver Catherine Weingarten och fortsätter:

”När Facebookanvändare anger att de 'känner sig feta' gör de narr av människor som anser sig vara överviktiga, och som även kan inkludera många personer med ätstörningar. Det är inte okej.”

Målet med hennes upprop är att få stöd av 15 000 personer:

”Snälla skriv på för att kräva att Facebook tar bort den 'feta' emojin från sina statusalternativ och slutar uppmuntra en negativ kroppsuppfattning bland flickor”.

En talesperson för Facebook säger till brittiska Independent att människor använder det sociala mediet för att dela sina känslor med vänner och stötta varandra:

– En valmöjlighet vi ger till människor är att lägga till en känsla till sina inlägg. Man kan välja mellan över hundra känslor som vi baserat på människors synpunkter eller skapa sin egen.