Kolumner Jack Werner

Hur Trump tänker vinna – även om han förlorar

Politiker som äger mediekanaler är inget nytt, men det är politiker som blir mediekanaler, skriver Jack Werner.
Politiker som äger mediekanaler är inget nytt, men det är politiker som blir mediekanaler, skriver Jack Werner.

Dag för dag blir de för världen positiva möjliga utgångarna av det amerikanska valet 2016 allt färre, skriver Jack Werner.

Filmregissören Michael Moore säger att han vet sanningen om Trump. Han säger att republikanernas presidentkandidat Trump aldrig i själva verket ville bli USA:s president, utan att hela kampanjen från början var ett sätt att få mer betalt för hans NBC-teveserie ”The Apprentice”.

Tyvärr innebar Trumps permanenta, rasistiska fot i munnen att han redan med sina första uttalanden om mexikaner skrämde bort NBC, och plötsligt fanns ingen som ville betala för hans teveserie alls längre. Därefter har Trump fruktlöst snubblat vidare i sin vansinniga parodi på en presidentvalskampanj, utan vare sig mål eller mening. Detta säger Michael Moore att han vet ”for a fact”.

►LÄS MER: Jack Werner: Din statistik blir inte sann bara för att du vill det

Moore är nu inte trovärdigheten själv när det kommer till presidentvalskampanjer. För ganska exakt fyra år sedan förutspådde han republikanen Mitt Romneys seger (Obama vann), och för några veckor sedan förutspådde han samma framgång för Trump. Men Moores senaste teori – publicerad på hans blogg den 16 augusti – är intressant av andra skäl. Bland de många konspirationsteorier som omviskats i Washington det senaste året finns den att hela Trumps kampanj bara är en jättelik reklamkampanj för hans kommande medieföretag.

Om Trump förlorar i november, och då i flera månaders tid strött påståenden om en förljugen mediekår och ett riggat valsystem omkring sig, kommer han behålla sina miljontals lojala och entusiastiska fans. Varför skulle inte de vilja betala några dollar i månaden för en prenumeration på The Trump Channel, Trump Times och/eller Trump FM?

Den som följde Trump med denna teori för ögonen, nickade igenkännande när den senaste stora ommöbleringen skedde i hans kampanj. Natten till onsdag avslöjade Wall Street Journal att den neokonservativa sajten Breitbarts styrelseordförande Steven Bannon officiellt blir en huvudrollsinnehavare i kampanjen. Sedan innan har det rapporterats att Fox News förre vd Roger Ailes, avgången efter anklagelser om sextrakasserier, börjat rådge Trump.

Med kompetensen Trump nu har i mötesrummet går det att dra igång ett helt knippe mediekanaler – och med Trump själv som ständig gäst i kanalernas soffor finns det hundratals timmar av frustande konspirationsvrede att sända.

►LÄS MER: Jack Werner: Är det verkligen barnens böcker du vill hata?

Politiker som äger mediekanaler är inget nytt, men det är däremot politiker som blir mediekanaler. Hillary Clinton, som inte sedan december hållit en presskonferens, lanserade nyligen en podcast där fansen kan höra henne mysintervjuas av en okritisk supporter. Sociala medier har hjälpt denna utveckling på traven, men även på Facebook finns – tro’t eller ej – motsägelselystna som vägrar jamsa med.

Ett helt eget medienätverk raderar de bekymren, och skapar möjligheten för Trump och hans oundvikliga tronföljare att på helt egen hand diktera en världsbild. Dag för dag blir de för världen positiva möjliga utgångarna av det amerikanska valet 2016 allt färre.

+ Den snälle farbrorn som under en hel båttur hjälpte mig och min flickvän översätta vad den italienske kaptenen sade. Som senare visade sig vara EU-kommissionens vicepresident tillika Hollands f.d utrikesminister.

- Polisens märkliga ingripande mot DN-journalisten Lars Epstein när den senare tog bilder på en kulturfestival. Att polisen har mysiga egna Facebookkonton är inte en ursäkt för att de ska sluta bry sig om yttrandefrihetsgrundlagen.

Mer om Kolumn