Nyheter Sverige

Hyllad tvåhjuling fortfarande vid liv – efter 70 år

På 50-talet var Vespan omåttligt populär – även i Sverige. Här glassätande Vespaförare på Strandvägskajen i Stockholm 1956. Arkivbild.
På 50-talet var Vespan omåttligt populär – även i Sverige. Här glassätande Vespaförare på Strandvägskajen i Stockholm 1956. Arkivbild.

Runtom i världen firas i helgen Vespan. Vid 70 års ålder är den lilla motorcykeln populärare än någonsin, med totalt 18 miljoner sålda exemplar.

– Det är en underbar känsla att tuffa fram i tvåtakt, i lite lagom takt, i ett lätt dis av olja, säger Mia Stuhre, ordförande i Visby Vespa Club, som i dag firar jubilaren med en samling i Visby.

Mannen bakom succén, Enrico Piaggio, drev ett företag som under kriget tillverkat flygplan. Men efter kriget var hans flygplansfabrik i Pontedera sönderbombad och han bestämde sig för att i stället satsa på att bygga en enkel och billig motorcykel.

Den 23 april 1946 registrerade Enrico Piaggio patentet för Vespan, döpt efter dess getingliknande form, med smal midja och stor bakdel.

– Designen är i mångt och mycket densamma fortfarande, med skölden där fram och den stora rumpan. Tittar man på framhjulet och skärmen så är det väldigt likt landningshjulet på ett gammalt flygplan. De tog väl lite delar från flygplan, säger Vespa-entusiasten Torbjörn Stuhre.

Modellen blev en omedelbar succé och sedan starten 1946 har över 18 miljoner vespor tillverkats

– Jag tror att mycket handlar om enkelheten. Jag gillar reklambilderna från 1950- och 1960-talet, där det sitter en välklädd dam i kjol och kör vespa. Det visar att alla kan använda den, säger Mia Stuhre.

Rafiq Maqbool/AP/TT
Under förra året tillverkades 170 000 Vespor i företagets fabriker i Italien, Vietnam och Indien (bilden). Arkivbild.
Lee Celano
En ny Vespamodell presenteras i Los Angeles 2001. Arkivbild.