Metro Debatt

Hyresgäster betalar mer än vad de borde

Dyra och onödiga upprustningar tvingar var fjärde hyresgäst att flytta ifrån sin lägenhet. Ändå har hyresgästerna betalat för kommande renoveringar i decennier, skriver Inga Allard, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Åsa Allard/TT.

Dyra och onödiga upprustningar tvingar var fjärde hyresgäst att flytta ifrån sin lägenhet, helt omotiverat. Hyresgästerna har nämligen själva betalat för kommande upprustningar flera decennier i förväg.

Det är en mänsklig rättighet att få vara trygg i sitt hem. Men av de hyresgäster i som drabbas av en upprustning tvingas en fjärdedel (Boverket, rapport 2014:3) att flytta för att det blir för dyrt att bo kvar. Jag har träffat de som mår så illa att de inte kan sova på natten, och de som fortfarande flera år efter flytten mår så dåligt att de inte klarar av att prata om det. Det är syniskt att sådant ska få fortsätta pågå.

Politikerna uttrycker att upprustningarna av bostäder ska ske på hyresgästernas villkor, men vad händer i praktiken?

En förestående upprustning av hemmet blir inte den glädjande nyhet som det borde vara. Hyresvärdens förslag är alltid onödigt omfattande med byte av hela kök och badrum som skulle kunna förbättras betydligt billigare.

Till skillnad från villaägaren och bostadsrättsinnehavaren är hyresgästen nästan maktlös i den här situationen. Och till skillnad från grannen i villa eller bostadsrätt måste hyresgästen betala upprustningen själv, ofta två gånger dessutom.

Ja, för så är det. Varje år höjs hyran, oberoende av vad bolagen behöver och oberoende av konsumentprisindex, deflation, ränteläge och sänkta inkomster för hyresgästerna. Fastighetsbeståndet behöver rustas upp, men mycket av det som behöver göras nu beror på eftersatt underhåll, som hyresgästen faktiskt redan betalt i hyran under decennier.

Men när den behövliga upprustningen ska ske görs ytterligare påslag på upp emot 120 procent. Hyresvärden har bestämt att hyresgästen behöver helt nytt. Även när hyresgästen själv eller hyresvärden redan rustat hela lägenheten för några år sedan. Ett av många exempel är på Ulricehamnsvägen i Johanneshov i Stockholm där förtvivlade hyresgäster kämpar för att få gehör för varsammare upprustning så de kan ha råd att bo kvar, men bemöts avvisande.

Mycket av ändringarna behövs inte, eftersom det gamla fungerar bra och ibland bättre t ex med gamla platsbyggda kök i riktigt trä i stället för dagens sämre kvalitet. En påstådd standard med parkettgolv i kök lanseras, trots att det aldrig utvärderats och de som har det vet att det blir förstört mycket fort och är dyrt att reparera.

Upprustningen har egentligen redan finansierats med den ordinarie hyreshöjningen de senaste 30 åren, men ökas ändå med ett extra påslag för en standarhöjning enligt hyresvärdens tycke och smak. Och till skillnad från medmänniskan i villa eller bostadsrätt får hyresgästen inget bidrag i form av ROT-avdrag på arbetet. Det råder alltså en grov orättvisa mot just hyresgäster.

Hur länge ska politiker godta att bostadsbolag driver hyresgäster från sina hem, sina hemkvarter, sina grannar och vänner efter en upprustning?

Inga Allard,                              
Ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation