Nyheter

I sommar öppnar Citybanan i Stockholm – här är allt du behöver veta

Pendeltågen kommer att gå tätare än vad de gör nu.
Pendeltågen kommer att gå tätare än vad de gör nu.

Den sex kilometer långa pendeltågstunneln Citybanan öppnar den 10 juli i sommar. Men vad är egentligen Citybanan? Här är allt du behöver veta.

Varför har den byggts?

Det finns i dag två spår som går söder om Stockholm. Där går det varje dag 550 tåg per dag, varav 60 procent utgörs av pendeltåg. När Citybanan, som börjar vid Stockholm Södra och slutar i Tomteboda, öppnar kommer pendeltågen att få två nya, helt egna spår – vilket enligt Trafikverket kommer att fördubbla kapaciteten och göra så att pendeltågen kan gå oftare och hålla tiderna bättre.

Nya stationer

När Citytunneln öppnar sker det två stora förändringar i tågtrafiken. Den första är att tågen inte längre stannar vid Stockholm Central, utan i stället går via den nybyggda stationen Stockholm City. Den ligger precis under T-centralen, knytpunkten för Stockholms tunnelbanenät.

Den andra stora förändringen är att pendeltågstationen Karlberg tas ur bruk och ersätts av den nybyggda stationen Stockholm Odenplan. Även den ligger under tunnelbanenätet vid Odenplan. Syftet är att pendlare och andra resenärer ska få det enklare att byta från pendeltåget till tunnelbanan, om de vill resa vidare.

LÄS MER: Stockholm kan få världens längsta cykeltunnel – under staden

Men det ska väl byggas en bro också?

Ja, men den 1.4 kilometer långa bron över Årsta kommer inte att trafikeras av pendeltågen. Den är byggd för övriga norrgående tåg.

Hur påverkas trafiken?

Under lågtrafik kommer pendeltågen gå minst en gång i kvarten, även ut till utkanterna av linjenätet, som Västerhaninge. Under hög- och mellantrafik kommer trafiken att vara ännu tätare, och då kommer det dessutom sättas in snabbtåg. Snabbtågen kommer dock inte att stanna på alla pendeltågsstationer.

– Snabbtågen kommer ta en stor andel av resenärerna från de större stationerna och det kommer bli bättre plats på de andra tågen, för resenärerna på de mindre stationerna, har Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, tidigare sagt till DN.

Stationer där snabbtågen förmodligen inte kommer att stanna på är Östertälje, Rönninge, Tullinge, Stuvsta, Ulriksdal, Häggvik, Norrviken och Rotebro.

Kostnad

Den totala kostnaden av byggandet av Citybanan, som påbörjades i januari 2009, är 16,8 miljarder kronor, enligt Stockholm läns landsting. Det är Trafikverket som haft ansvar för bygget, i samarbete med landstinget, SL och Stockholms stad.