Sport Nyheter Sverige Metro Sport Fotbolls-EM 2016 Fotbolls-EM i Frankrike

Idrottspsykologerna: Så hanterar du en förlust

"Som fotbollsfan kan man se fram emot minst tre matcher och ta varje ytterligare match som bonus", säger idrottspsykologen Erwin Apitzsch.
"Som fotbollsfan kan man se fram emot minst tre matcher och ta varje ytterligare match som bonus", säger idrottspsykologen Erwin Apitzsch.

Under fotbolls-EM:s viktiga matcher kan det vara svårt att hålla humöret under kontroll alla gånger. När det går bra för Sverige är glädjen stor, men hur hanteras en eventuell förlust? Idrottspsykologerna tipsar nu hur ska tänka när ilska och frustration tar över.

Idrottspsykologen Erwin Apitzsch har bland annat arbetat med idrottare kring hur de ska förhålla sig till en vinst respektive en förlust. Här finns det även nyttig information för fansen att hämta. 

– Det sämsta man kan göra är att ”glömma matchen”. Det bästa är att försöka lära sig något av en förlust, säger han. 

►LÄS MER: Hög depressionsrisk inom fotbollen

Erwin Apitzsch menar att vi värderar våra chanser i fotbolls-EM genom hur starka de andra lagen är. 

– Därför tror många att den första matchen mot Irland, som är rankade näst sämst, är den viktigaste och avgör om Sverige går vidare eller inte. Men det är inte kört vid en eventuell förlust mot Irland.

Erwin menar att det gäller att tro på att Sverige även kan vinna mot de på pappret starkare lagen Italien och Belgien. 

– Som fotbollsfan kan man se fram emot minst tre matcher och ta varje ytterligare match som bonus, säger Erwin Apitzsch. 

Cecilia Åkesdotter är idrottspsykolog och undervisar även i ämnet på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Enligt henne är det viktigt, även om det känns svårt, att inte bara fokusera på en vinst. 

►LÄS MER: Ingen fasta under fotbolls-EM

– Inom idrotten är det bra att ha både resultatmål och prestationsmål. Det kan vara så att man råkar möta ett fantastiskt bra lag, men spelarna kan fortfarande göra en väldigt bra match även om man förlorar. 

Vad ska man göra när en förlust känns extra tung då?

– Känslor är inte fel. De är bara en naturlig reaktion och då kan man även märka att man står ut. Men även om man får känna vad som helst kan man inte göra vad som helst, säger Cecilia Åkesdotter. 

Både hon och Erwin Apitzsch menar att det för det mesta är positivt att se en match tillsammans med andra. 

– Då kan man få utlopp för sina känslor, känna samhörighet och få tröst. Men det finns dem som inte ens kan se en match utan att riskera hälsan, säger Erwin Apitzsch.