Kolumner Johan Norberg

Inget tyder på att lågprisbolagen skulle vara farligare än andra

Alla som ska lämna in en debattartikel vet att det finns en deadline som är viktigare än någon annan: artikeln måste vara inlämnad innan liken kallnar. Det är när människor fortfarande är i chock efter ett terrorattentat, en naturkatastrof eller ett upplopp som de är som mest öppna för en hänsynslös jakt på syndabockar och enkla lösningar som påstås hade kunnat förhindra det som skedde.

Efter den tragiska flygolyckan i de franska Alperna har vi sett flera exempel på den sortens opinionsbildning. Det tog inte ens ett dygn efter att de 150 personerna på Germanwings-flighten förolyckats förrän Vänsterpartiets Ali Esbati skrev i Expressen att konkurrensen i flygbranschen underminerar ”säkerheten inom flyget långsamt men obönhörligt”. Samma dag skrev socialdemokraten Marita Ulvskog med en partikamrat i Svenska Dagbladet att lågprisbolag och bristande facklig makt undergräver ”anställdas förmåga att garantera flygsäkerheten”. Att Germanwings är Lufthansas lågprisbolag var den uppenbara bakgrunden.

Men för att komma undan med innan-liken-kallnar-argumentationen bör man inte bara ha lite mindre samvete, utan också lite mer fakta. Uppseendeväckande nog hade ingen av artiklarna ett ord att säga om hur flygsäkerheten faktiskt har utvecklats sedan vi har fått avregleringar och lågprisflyg. Av ett enkelt skäl: Antalet flygolyckor har rasat. Trots att mängden flighter hela tiden ökar har vi aldrig – sedan det moderna trafikflygets födelse – haft så få flygolyckor som 2014, enligt Aviation Safety Network. Det har aldrig varit så säkert att flyga.

Strax efter att artiklarna publicerades framkom dessutom uppgifter som väckte tvivel om påståendena om att Germanwings företagsstruktur ledde till katastrofen. Vi vet inte riktigt vad som har hänt än, men en teori är att andrepiloten kraschade planet medvetet. I hans hem upptäcktes dokument från läkare om att han var för sjuk för att flyga, men de hade han inte visat flygbolaget. I ljuset av detta är det för övrigt ironiskt att ett av Ulvskogs främsta klagomål på lågprisbolagen är att de lättare kan göra sig av med personal med sjukdomsproblem.

Inget tyder på att lågprisbolagen skulle vara farligare än andra. Sedan de tog till skyarna har antalet olyckor mer än halverats. De har ofta en flotta av nya plan med den senaste tekniken och de har ofta bara en flygplanstyp, vilket underlättar kontroll och underhåll. USA:s Southwest Airlines, som var de stora pionjärerna, har inte haft en enda dödsolycka på mer än 12 miljoner flighter, och rankas ofta som världens säkraste flygbolag. Med det i åtanke låter det som att Esbati och Ulvskog är mer rädda för fri konkurrens än för flygolyckor.

+ Den rödgröna regeringen sänker RUT- och ROT-avdragen, så nu blir det äntligen goda tider igen för en utsatt grupp: landets svartjobbare.

- Stefan Löfven vågar inte kalla Kina för diktatur. Hädanefter kommer jag inte kalla honom statsminister.