Nyheter Sverige

Ingrid, 34, köpte flygbiljett för 10 000 – fick minus en miljon på kontot

Varken flygbolaget eller banken vill ta ansvar för att de dragit över en miljon för mycket.
Varken flygbolaget eller banken vill ta ansvar för att de dragit över en miljon för mycket.

Ingrid köpte en flygbiljett på internet för 10 000 kronor, men i stället drogs över en miljon från hennes konto och hon lämnades helt pank.

Ingrid, 34, skulle köpa en resa för drygt 10 000 kronor till sin svärmor som skulle komma på besök från Chile. Hon hade fört över exakt belopp till sitt betalkonto och genomförde köpet. Men i stället för 10 000 drogs nära 1,1 miljon från kontot, vilket gjorde att hennes saldo hamnade på -1.099.490.88.

– Chocken när jag upptäckte det här går inte att beskriva, jag var så nervös och stressad, säger hon.

Hon kontaktade både flygbolaget KLM samt sin bank, Nordea, som dagen efter satte tillbaka de pengar de dragit av utöver biljettkostnaden. Via mail får hon svaret att det är banken som är skyldig för problemet, inte KLM.

– Den som vet mest om det är nog Visa, som tillhandahåller kortet som användes för betalningen, säger Carina Bergqvist, presschef på KLM i Sverige till Metro.

– Men det har inte dragits några pengar från kontot, de var reserverade. Vi har fått exakt den betalning som biljetten kostade. Varför så mycket pengar har reserverats vet jag inte, och det är ingenting nytt tyvärr, det händer ganska regelbundet.

Åtal: 91-åring lurades på 200 000

"När ett för stort belopp blir draget från en kunds konto så beror det på att säljande företag gjort en felaktig dragning. Ansvaret ligger alltså hos det säljande företaget. De möjligheter till hjälp som finns är bland annat att vi som bank har möjlighet att gå in och temporärt täcka det belopp som felaktigt dragits från kunden, fram till dess att det säljande företaget korrigerat sitt misstag", skriver Nordeas pressekreterare, Petter Larsson i ett mejl till Metro. 

– Jag förlorade nästan två arbetsdagar. Jag har suttit flera timmar i telefon och har inte kunnat köpa mat eller medicin. Jag villa ha ersättning för det, och en ursäkt. Men båda skyller på varandra och KLM var väldigt otrevliga. KLM har varit som don Quijote, jag har sparkat och slagit mot någon som inte finns, de har hela tiden hänvisat till andra.

Efter Metros artikel – nu får Olivia, 22, VIP-kort i hela Göteborg