Nyheter Sverige

IOGT-NTO:s nya kampanj sågas på nätet: "Skuldbelägger kvinnor"

IOGT-NTO:s nya kampanj sågas på nätet Fanny Söderström är mycket kritisk till IOGT-NTO:s kampanj. Klicka på pilarna för att se stripparna.
IOGT-NTO:s nya kampanj sågas på nätet Fanny Söderström är mycket kritisk till IOGT-NTO:s kampanj. Klicka på pilarna för att se stripparna.

Med seriestrippar vill IOGT-NTO uppmana folk att spola kröken. Men den nya kampanjen får hård kritik – direkt efter att den släppts. – De skuldbelägger kvinnor som utsätts för övergrepp, säger studenten och bloggaren Fanny Åström.

IOGT-NTO
IOGT-NTO
IOGT-NTO

"Hey baby. Jag är full och kåt som bara den!!! Jag kommer över och knullar! Puss!"
Det sms:et råkar kvinnan i IOGT-NTO:s nya kampanj skicka till sin chef. 

I kampanjen, som heter Fyll livet, får vi följa den kvinnliga karaktären "Ökenråttan" och den manliga "Vinballen". I en rad seriestrippar beskrivs hur de går ut på krogen och festar. 

Flera av stripparna går ut på att "Ökenråttan" får skämmas efter att hon varit öppen med sin sexuella lust. I en avråds hon från att gå hem med en kille som verkar "farlig".
Direkt när kampanjen lanserades översköljdes den av kritik på Twitter och bloggar. 
En av dem som reagerade var studenten Fanny Åström.
– De vill kritisera alkoholnormen. Det tycker jag är bra, jag är själv nykterist. Men de reproducerar också ett gäng andra normer, säger hon. 
– Det handlar framförallt om kvinnliga könsroller. Många av stripparna går ut på att kvinnan har en sexualitet som inte anses vara okej.

Fanny Åström vänder sig speciellt emot strippen där en kvinna avråds att följa med en kille hem eftersom hon kanske kommer ångra sig efteråt. 
– Då antyds att det är hennes fel om killen gör något mot henne för att hon är full. De skuldbelägger kvinnor som utsätts för övergrepp, säger hon. 

Kampanjen sprider också normen om att tvåsamhet är idealet, enligt Fanny Åström.
– De två personerna som är med beskrivs som misslyckade eftersom de inte har partner eller barn. Det är en bild som många inte känner igen sig i. Jag tar inte avstånd från alkohol för att uppfylla andra normer.

I ett pressmeddelande skriver IOGT-NTO att syftet med kampanjen är att med humor belysa hur alkoholnormen styr mångas liv. 

–  Vi vill att fler reflekterar över hur alkoholdrickandet begränsar den egna och andras frihet. Men vi vill också peka på och erbjuda fler möjligheter till saker som man kan göra bättre nykter, säger ordförande Anna Carlstedt i en kommentar. 

IOGT-NTO:s kommunikationschef Sofia Karlsson:
– Det är roligt att kampanjer som vi genomför får uppmärksamhet, men det är tråkigt att de misstolkas till den grad som de gjorts.
– Vi menar att kampanjen bejakar både män och kvinnors lust, och att sex oftast blir bättre när man är nykter.

Sofia Karlsson menar att de som kritiserar kampanjen missat det satiriska syftet.
– Var och en gör sina egna tolkningar, men vi vill sträcka upp en skrattspegel och visa på de normer som finns kring alkohol.
– Det handlar inte om att vi vill skuldbelägga någon. Det finns alltid ett maktperspektiv när man pratar könsroller och det blir extra tydligt när alkoholen kommer med i bilden.

Efter kritiken kan dock kampanjen komma att förändras.
– Den ska pågå ett helt år, och kanske måste vi vara ännu tydligare med satiren. Huvudpoängen är att det mesta i livet som är härligt, blir ännu härligare när man är nykter.