Teknik Tekniknyheter Nyheter Sverige

”IT-supporten” lurade Kerstin på 8 000 kronor

Kerstin, 79, blev lurad på nära 8 000 kronor. Telefonbedragaren låtsades jobba på Microsoft och ville hjälpa till med datorn, sedan länsade han hennes konton.

Urban Brådhe

Kerstin, 79, blev lurad av en telefonbedragare som ville ”hjälpa henne med datorn”, men i stället länsade hennes konton. ”När man suttit i en timme med allt fladdrande på datorn och allt snack på engelska så blev det väldigt svårt. Jag var till slut alldeles vimsig i skallen och  skulle gå med på vad som helst. Det är en uttröttningsteknik på något sätt.”

– Han sa en kod som jag skulle trycka, sedan sa han ”har du inget annat kort?” Sedan tog han min mans kort, båda två. Så det drogs två gånger på mitt konto och två gånger på min mans, säger Kerstin Wolter till Metro.

Bedrägeriet hon utsattes för är välkänt och har omskrivits flera gånger under de senaste åren. Under telefonsamtalet tog mannen kontroll över Kerstins dator via fjärrstyrning och rensade den från virus. Mot slutet ville han ta betalt, endast 49 kronor. Men vid transaktionen framgick att betalningen inte fungerade och då uppmanades Kerstin att testa med flera kort. 
– När man suttit i en timme med allt fladdrande på datorn och allt snack på engelska så blev det väldigt svårt. Jag var till slut alldeles vimsig i skallen och skulle gå med på vad som helst. Det är en uttröttningsteknik på något sätt.

Nu är alla fyra kort som användes spärrade, Kerstin har varit i kontakt med sin bank och även polisanmält händelsen.

► LÄS MER: Därför kan polisen inte stoppa nätbedragarna