Nyheter Sverige

Johan Lindeberg: Jag adderar alltid en rebellisk twist

I mitten av december kom en av årets mest oväntade modenyheter: Johan Lindeberg återvänder till J.Lindeberg, varumärket han grundade för snart 20 år sedan. Metros moderedaktör har träffat honom för att fråga om hans nya roll, hur herrmodet har utvecklats i Sverige och framtiden.

Johan Lindeberg gjorde i början av januari i år en överraskande comeback till J.Lindeberg. Modevarumärket som han lämnade efter en djup konflikt år 2007.

– Jag har sett företaget växa och utvecklas de senaste åren och var väldigt tacksam över att Stefan Engström (reds. anm. VD för J.Lindeberg) tog initiativet till min återkomst. Självklart var beslutet att återuppta en gammal relation inte lätt, men ju mer vi pratade desto mer rätt kändes det, berättar Johan Lindeberg.

LÄS MER: Johan Lindeberg återvänder till J.Lindeberg: ”Nu har tiden blivit mogen”

Johan har skrivit ett två års kontrakt som Creative Consultant och har som mål att addera innovation och energi – men framförallt fokusera på att få igång damkollektionen.

– I och med att jag blivit fotograf under de senaste åren så kommer jag också att plåta allting och använda min lins för att föra ihop alla delar, beskriver Johan.

Hur har herrmodebilden utvecklats i Sverige?

– På 90-talet tog mannen stora steg, sedan så fastnade han igen känns det som. I dag är modet mer individuellt. Personligen så gillar jag ett relativt klassiskt plagg men med en skarp och modern passform. Jag adderar alltid en rebellisk twist, som gör att det blir mer jag själv.

LÄS MER: Johan Lindeberg: Jag är själv feminist

Vad tror du är J.Lindebergs stora utmaning?

– Det unika med J.Lindeberg är kombinationen mellan fashion och sport. Men samtidigt har det också gjort att det har varit svårt att skapa tydlighet. Starkt DNA är viktigare an någonsin i dag i och med att världen är rörigare än någonsin. Jag kommer fokusera mycket av min tid på att tydliggöra J. Lindebergs livsstil.

Kommer klädmärket J.Lindeberg att bli mer New York-inspirerat?

– Jag kommer att plåta mycket i NY (reds anm. New York) i och med att det är en inspirerande stad och jag bor där. Så det kanske kommer att kännas så. Men J.Lindeberg har alltid varit ett svenskt varumärke med en internationell röst.

Mer om Familj