Nyheter

Josefine, 25: Så är det att plugga med dyslexi

 Josefine Fors, 25, tycker att många svenska skolor har en del kvar att lära när det kommer till att hjälpa elever med dyslexi.
Josefine Fors, 25, tycker att många svenska skolor har en del kvar att lära när det kommer till att hjälpa elever med dyslexi.

Hur pluggar man bäst om man har dyslexi? Josefine Fors, 25 år, delar med sig av sina knep – som virtual reality och kurslitteratur i ljudboksformat. Men viktigast av allt är intresset, menar hon.

När Josefine Fors var i åttaårsåldern började hennes mamma misstänka att Josefine hade dyslexi. De fick kämpa i flera år för att få diagnosen – den fastställdes först när Josefine skulle gå ut högstadiet.

– Flera lärare sa att jag låg efter de andra i klassen för att jag hoppade över en klass som sexåring och började direkt i ettan, men mamma är också lärare och hade läst på om hur dyslektikers hjärnor läser av text jämfört med andra personers hjärnor.

Efter gymnasiet kände Josefine att hon ville börja jobba direkt, och efter att ha arbetat inom pensions- och försäkringsbranschen i sju års tid jobbar hon i dag som marknadskommunikatör. Parallellt med heltidsjobbet pluggar hon event marketing på Berghs.

LÄS MER: Så kan det vara att ha dyslexi – testa i Victors simulator 

– Jag har alltid älskat att skriva trots att det ofta är en utmaning som dyslektiker. Jag hade en fantastisk lärare i gymnasiet som sa till mig att ”skriv bara, skit i om du stavar rätt eller fel!” När jag sedan kom ut i yrkeslivet sa min arbetsgivare att de aldrig träffat någon som är så bra på att korrekturläsa som jag, vilket gav mig självförtroende.

Josefine Fors har tidigare läst utbildningar på distans och tycker att upplägget med videoföreläsningar som hon kan titta på i sin egen takt passar bra för hennes personliga studieteknik. Hon tipsar även om att rita, färgkoda och skapa listor för att göra studiematerialet mer visuellt.

– Här på Berghs är en del av studiematerialet ofta baserat på filmklipp och bilder, och jag tror att film och virtual reality gör det lättare för dyslektiker – att lära sig genom att uppleva. Jag hoppas att skolan tar vara på det, för det finns en massa häftiga sätt att lära sig på som inte alltid är genom kurslitteratur.

Enligt Josefine Fors har många svenska skolor en del kvar att lära när det kommer till att hjälpa elever med dyslexi.

– Det klassiska är att läraren säger ”om du behöver mer tid så säg till”. Men det handlar inte alltid om tid, utan om på vilket sätt hjärnan registrerar och memorerar saker. Alla lärosäten borde bli bättre på att ta in kurslitteratur i ljudboksformat – och att ge dyslektiker det rättstavningsprogram i datorn som de alltid har rätt till.

Men hon poängterar att pluggandet blir bättre och roligare på universitetsnivå.

– Egentligen handlar allt om att faktiskt läsa något du brinner för, så du orkar med tragglandet. I grundskolan och gymnasiet är det lätt att hamna på efterkälken för att man blir tvingad att läsa bredare ämnen, men på universitetsnivå får du rikta in dig på det du tycker är kul och det blir en helt annan femma att lägga ner all tid och energi då. Så om du som dyslektiker tyckt att det var tråkigt att plugga – ge vidare studier en chans!

LÄS MER: Studera med musik eller inte? 

Mer om dyslexi