Nyheter Sverige

Katarinas vädjan till klädkedjorna: Dela inte upp pojk- och tjejkläder

"Jag är så trött på att man inte bara kan sälja barnkläder", säger Katarina.
"Jag är så trött på att man inte bara kan sälja barnkläder", säger Katarina.

Katarina Eriksson besökte en Lindex-butik och tyckte inte om uppdelningen av pojk- och tjejkläder. Hon vill inte att barnen ska känna sig dumma om de gillar någonting som butiken säger att de inte ska gilla. ”Våra kunder vill ha det uppdelat”, svarade Lindex.

Trots att det finns de som driver kampanjer om könsneutrala kläder för att alla barn ska få känna sig lika är det inte vad Katarina ser när hon handlar.

– Jag var i butiken i helgen och tyckte att det var så himla deppigt att se uppdelningen så tydligt. Så jag skrev till Lindex och frågade varför det var så att man inte bara har en barnavdelning, säger Katarina Eriksson.

►LÄS MER: Könsneutral leksaksreklam sprider sig utomlands

Svaret hon fick löd: För att våra kunder vill ha det uppdelat. Ett svar som Katarina nu funderar på om det bara är något som säger eller om det faktiskt finns undersökningar på det.

– Jag är så trött på att man inte bara kan sälja barnkläder, det är allt. Det kommer ofta kampanjer med att kläderna är för alla barn, men när man kommer in i en butik så är det annorlunda. Då handlar det inte längre om att alla barn ska få leka och röra på sig oavsett kön utan då är det en tydlig uppdelning, säger Katarina Eriksson.

Katarina har själv två barn och vill inte se dem känna att de har fel bara för att de inte vill använda de klädesplagg som är märkt med tjej eller kille.

– Jag tycker att man bör undvika att få barnen att bli könade så att de inte ska känna sig dumma om de gillar någonting som butiken säger att de inte ska gilla.

►LÄS MER: Så här skulle Skellefteå kunna se ut könsneutralt

Miriam Tjernström, presschef på Lindex, menar att vissa kunder föredrar att ha barnavdelningen uppdelad i en tjej och en pojkavdelning.

– Men vi vet också att andra kunder inte vill ha ett uppdelat sortiment. Därför kan man köpa plagg online efter exempelvis färg, pris och storlek. Vi uppmuntrar alla att handla de plagg som de tycker om, från hela vår barnavdelning, oavsett var plagget hänger, säger hon.

Hur undersöker ni hur era kunder vill ha det?

– Vi har många sätt att ta del av våra kunders feedback. Personalen i våra butiker möter kunder varje dag, vi är tillgängliga på sociala medier och vi gör kontinuerligt undersökningar där vi tar del av kundernas feedback.