Sport Sport-topp

"Katastrofalt dåligt", tycker Elgh

Daniel Ricciardo i sin skyddsglasförsedda bil.
Daniel Ricciardo i sin skyddsglasförsedda bil.

Marcus Ericsson tycker att Sotjis formel 1-bana är rolig att köra.Men särskilt roligt hade han nog inte den första träningsdagen då han hade sämsta varvtid.– Det är katastrofalt dåligt, säger F1-experten Eje Elgh till Viasatsport.

Under den första träningen hade Ericsson den 19:e varvtiden, under den andra den 22:a och sämsta. Han och stallkompisen i Sauber, Felipe Nasr, körde båda av banan vid något tillfälle under den första träningen.

– Han tappar en halv sekund i sektor tre, det är katastrofalt dåligt. Katastrofalt dåligt så här långt, säger racingexperten Eje Elgh till Viasatsport.

Kanske hade problemen med däcken att göra. Sotjibanans asfalt är speciell, enligt Ericsson.

– Unik skulle jag vilja säga, den gör att däcken slits nästan ingenting, man kan köra väldigt länge på mjuka däck, säger han till Viasatsport.

Valde mjuka däck

Ericsson och stallkamraten, brasilianske Felipe Nasr, har valt sju set supermjuka däck, fem mjuka och ett medelmjukt.

Ericsson gillar Sotjibanan och beskriver den som rolig med en hel del "mediumsnabba kurvor som är utmanande att köra" i mittensektionen.

Mycket av diskussionerna inför F1-helgen i Ryssland har handlat om det nya skyddet som Red Bulls australiske förare Daniel Ricciardo provar. Det rör sig om en typ av genomskinlig skärm som sätts på karossen för att skydda huvudet.

– Första intrycket verkar okej. Den blockerar inte synfältet så mycket mer, säger Ricciardo enligt Reuters, och tillägger att om det kan rädda ett enda liv de kommande 20 åren så är det värt det.

Som kravallsköld

Däremot gillas den inte av regerande världsmästaren, britten Lewis Hamilton.

– Du har den här häftiga, eleganta futuristiska formel 1-bilen. Och så sätter du en kravallsköld på den, säger han enligt AFP och fortsätter.

– Det är bra att se att (internationella motorsportförbundet) Fia tar säkerheten på allvar. Det är något som ständigt måste arbetas med – så länge det inte påverkar estetiken, stilen och det coola med formel 1.

Hamilton var näst snabbast i den första träningen och snabbast i den andra. Hans Mercedes-kollega Nico Rosberg hade den snabbaste varvtiden på förmiddagen. Ricciardo var sexa och femma i sin skyddförsedda bil.

Gustav Sjöholm/TT
Marcus Ericsson. Arkivbild.