Sport

Kejsarens nya kläder

Zlatan Ibrahimovic lanserade sin nya klädkollektion.
Zlatan Ibrahimovic lanserade sin nya klädkollektion.

En salig blandning av journalister, modemänniskor, kulturpersonligheter och supportrar fanns på plats när kejsaren Zlatan Ibrahimovic till slut visade upp sina nya kläder.

En mörk, avskalad lokal i centrala Paris blev skådeplatsen, och lanseringen kom att handla lika mycket om Zlatan själv som om kläderna.

Publiken applåderade ivrigt de sedvanliga kaxigheterna, suckade empatiskt åt de personliga detaljerna – som att barndomsidolen var Muhammad Ali och att "Ibra" är ledsen över att han inte kommer att få träffa honom – och undrade vad som sker här näst för den svenska världsstjärnan.

Inget besked

Men trots att han lovat att släppa en bomb kom inget besked om varken framtiden eller någon ny klubb. Bara att han hädanefter också kommer att ägna sig åt funktionella träningskläder som alla ska ha råd med.

– När jag växte upp kunde jag inte träna i de kläder jag ville. Men jag tränade hårt och här är jag nu. Det handlar om att ge tillbaka, sade han.

Det hela var ett synnerligen talande exempel på reklamvärldens vilja att berätta en historia som säljer.

– För det krävs en storytelling som både bygger på Zlatan men som även går utanför honom. Det krävs en story som tar sin början i vad Zlatan står för men sedan blir någonting utöver personen Zlatan och snarare symbolen av vad han står för, sade varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon inför lanseringen.

Involverad

Nu får framtiden utvisa om historien om Zlatans kamp duger för att kränga funktionsplagg.

– Jag har varit involverad från dag ett. Så fort jag haft ledig tid har jag varit med på möten, i diskussionerna. Det är det här det handlar om. Historien måste vara sann och jag vill vara bakom det inte 100 utan 200 procent. För det ska komma från mig och mitt team.