Trend

Kenza,16: Bloggen är inspiration för andra

Kenza Zouiten, 16, går i skolan, läser läxor, kelar med sin hundvalp – och skriver Sveriges just nu mest lästa blogg. Varje vecka har hon över 50 000 unika läsare. Det är överlägset fler än läsarna av de politikerbloggar som har rankats som Sveriges mest inflytelserika.

Än så länge har Kenza Zouiten ingen bärbar dator. Hon bloggar hemifrån, från mobilen och i skolan. Men det ska hon snart skaffa. Bloggen har öppnat en hel del dörrar för den 16-åriga tjejen från Nacka. Hon tjänar "väldigt bra" på sin ettåriga blogg.

– Man blir inbjuden till grejer och får prova på olika produkter. Jag får gratisgrejer hela tiden. "Om du gillar det får du gärna skriva om det" säger de, berättar Kenza (uttalas Kinza) Zouiten.

Och gör hon det kan produkten ta slut dagen efter.
– Det är inte så viktigt, men det är kul att kunna påverka.

Vad handlar bloggen om?
– Det är en ganska stor blandning: min vardag, mode, lite musik ... och så en massa bilder.

Varför tror du att du är så populär?
– Det är ju för det jag skriver om, för att jag är modell och shoppar mycket. Bloggen är en inspiration för andra tjejer. Den har något som fängslar. Jag har mitt eget språk och skriver som jag tänker, från hjärtat. Och så har jag ju världens gulligaste hund!

Varför bloggar du?
– Jag tycker att det är jättekul, det är som en hobby. Det är roligt att inspirera och få respons för det jag gör.

Vad vill du jobba med sen?
– Jag vill jobba inom mode. Som modell, stylist eller på en modetidning. Och med tanke på bloggen tror jag inte att det är helt omöjligt.

Läser du Carl Bildts blogg?
– Nej. Jag läser mest bloggar som är som min.

Blondinbella, 17: Jag lägger ner åtta timmar om dagen

POPPIS. Isabella Löwengrip ser sin blogg som ett heltidsarbete – och får betalt därefter.
 – Jag skulle gissa på att jag är Sveriges bäst betalda bloggare. Jag kommer att köpa en lägenhet i slutet av året för mina bloggpengar, säger Isabella, 17.

Hon går i tvåan på gymnasiet i Stockholm och bloggar under namnet "Blondinbella" sedan 2,5 år.

När de fyra timmarna i skolan är avklarade på morgonen ägnar hon resten av dagen åt bloggen. Den är Sveriges just nu näst mest lästa.

Vad handlar den om?
– Om livet, shopping, moderaterna, skolan. Egentligen handlar den bara om mig – en driftig tjej.

Varför tror du att den är så populär?
– Jag tror att jag skriver om ett liv som många vill ha. Folk fastnar för att det händer mycket och att jag vill få läsarna att hänga med.

Stina-Lee: Nu har jag ju tiotusentals läsare att mätta

När Stina "Lee" Berg, 20, från Lidköping började blogga var det mest för hennes egen skull. Nu är det annorlunda.
 – Numer har jag ju tiotusentals läsare att "mätta" , vilket sätter lite press – på gott och ont.

Hennes dator står alltid på. Tiden hon lägger på bloggen varierar.
–  Men frågor du min pojkvän skulle han nog säga alldeles för mycket, haha! Och det är väl kanske så. Bloggen har blivit något som jag prioriterar. Det är ett heltidsjobb helt enkelt.

Vad handlar den om?
– Om mig och mitt mitt liv. Jag blandar mode, shopping, smink, skönhet och senaste kändisskvallret med viktigare ämnen.

Varför tror du att den är så populär?
– Jag antar att det är just för att jag lyckats skapa en sådan bra blanding och uppdaterar ofta.

Ola Gustafsson

Klicka för större bild.  

Stort inflytande

... men desto färre läsare

TOPPLISTA. Företaget Twingly, som listar de mest inflytelserika bloggarna, har flera politiska bloggar högst upp på sin lista.

Men mot modebloggarna har de inte en chans när det gäller antalet läsare. Metro frågade de fyra mest länkade bloggarna: 

1. Vad säger det om nätläsarna?

2. Vad säger det om din/er blogg?

Politikerbloggen, cirka 10 500 läsare.

Daniel Alsén, ansvarig utgivare:

1. – Det säger inte så mycket mer än att läsarna har olika smak. Mode- och livstilsbloggandet är populärt i de breda lagren, precis som motsvarande tidskrifter är populära.

2. – Vi har en smal publik som har ett eget inflytande. De personer som vi skriver om är också de som läser oss – makthavare på olika nivåer.

Esbatis kommentarer, cirka 2758 läsare.

Ali Esbati, vänsterpartist:

1.–  Det säger väl i princip att många ungdomar surfar mycket på nätet och att det finns ett stort intresse att läsa om kläder, mode och livsfunderingar.

2. – Inget särskilt. Det blir allt mer intetsägande att jämföra alla bloggar med varandra. Ungefär som att fråga sig ‰är böcker bra?‰

Svd:s ledarblogg, cirka 10 000 läsare.

Bo Hedin, vd och chefredaktör SvD Digitala Medier:

1. –  Nätläsarna läser både brett och smalt. SvD.se är inte det naturliga förstahandsvalet för mode eller skvaller, men för alltfler läsare ett förstahandsval när det gäller snabba nyheter.

2. – Våra bloggar är inte de stora trafikdrivarna, det är nyheterna. Men SvD:s bloggar når kvalificerade nischade målgrupper.

Jinges web och fotoblogg,  Cirka 10 000 läsare.

Jinge Flücht (v):

1. – Att jag skulle få fler om jag vore 17 år, var tjej och hade stora bröst?

2. – Ingenting.

30 andra tjejer som påverkar