Nyheter Världen

Kinesisk tvättmedelsreklam väcker kritik: "Mest rasistiska reklamen någonsin"

Den kinesiska reklamen där en svart man tvättas och blir en vit man diskuteras nu i hela världen. Många har reagerat på det rasistiska budskapet. Men tillverkaren menar att västerländska medier är ”för känsliga”.

Reklamen, som Youtube-showen Young Turks laddat upp och rubriksatt med texten "Är det här den mest rasistiska reklamen nånsin?", handlar om en kinesisk kvinna som får besök av en svart man. De flörtar med varandra och kvinnan lockar mannen till sig, sen stoppar hon en tvättmaskinstablett i hans mun och tvingar ner honom i en tvättmaskin. När tvättprogrammet gått klart stiger en kinesisk man upp ur tvätt-trumman vilket får kvinnan att le. 

LÄS MER: Alla behövs i kampen mot rasism och afrofobi – oavsett hudfärg 

Reklamen har väckt starka reaktioner bland människor världen över på grund av dess rasistiska innehåll. Flera stora internationella medier däribland BBC och CNN har rapporterat om reklamen och på kinesiska twitter, Weibo skriver en användare enligt CNN: 

”Herregud. Får inte kinesiska marknadsförare någon som helst utbildning om rasism?”

Nu kommenterar den kinesiska tvättmedelstillverkaren reklamen.

– Vi ville bara marknadsföra produkten, och vi har aldrig tänkt på det som rasism.Västerländsk media är för känslig för reklamen, säger en talesperson vid kosmetikaföretaget Leishang som tillverkar tvättmedlet Qiaobi till China Global Times. 

Enligt talespersonen har reklamen klippts ner till fem sekunder och delen med den svarta mannen har klippts bort och har därmed aldrig visats. 

– Vi hade ingen aning om att fullängdsreklamen blivit viral. 

LÄS MER: Debatt: SD:s reklam är rasistisk, ändra reklampolicyn, SL
 

Mer om Politik