Nyheter Sverige Sverige-topp

Klimatförändringar – ett hett ämne

Antalet artiklar om klimatförändringarna ökade med 40 procent 2015, jämfört med året före. Arkivbild.
Antalet artiklar om klimatförändringarna ökade med 40 procent 2015, jämfört med året före. Arkivbild.

Mediernas rapportering om klimatförändringarna ökar. I sociala medier har köttkonsumtion och apokalypsens annalkande väckt störst engagemang på temat, enligt en ny undersökning.– Men vi behöver vinkla på hopp och lösningar, säger Henrik Brundin på organisationen Vi-skogen.

Antalet artiklar om klimatförändringarna ökade med 40 procent i fjol, jämfört med 2014. Och många lokaltidningar bevakar klimatfrågor mer ambitiöst, med fokus på hur närområdet kan påverkas, enligt en undersökning som Retriever genomfört på uppdrag av biståndsorganisationen Vi-skogen.

Men mer fokus bör läggas på att lyfta fram de människor och regioner som redan drabbats hårt av klimatförändringarna, enligt organisationen.

– Det är inte längre konstigt att man skriver om en köttfri dag. Men vi behöver förstå vad klimatförändringarna innebär för de allra fattigaste, säger Henrik Brundin, vice vd för Vi-skogen.

Kött och apokalyps

I sociala medier utmärker sig just köttkonsumtion när läsarna ska dela eller kommentera artiklar med koppling till klimatfrågor. Fem av de tio mest delade och kommenterade artiklarna 2015 som berör klimat handlade om köttkonsumtion.

Den enskilt mest delade och kommenterade artikeln stod SVT Nyheter för. Rubriken "Ny forskning: Slutet är nära" engagerade nästan 34 200 användare i sociala medier. Men enligt Henrik Brundin påverkar det apokalyptiska temat inte människor på lång sikt.

– Man sätter upp psykologiska spärrar mot den typen, för man hoppas och tror att man inte kan drabbas.

Positiva symboler

Han efterlyser i stället en mer optimistisk medierapportering med fler vinklingar på hur klimatförändringarnas effekter kan motverkas. På samma sätt som isbjörnen har blivit en symbol för varmare klimat och smältande glaciärer tror Brundin att även positiva symboler behövs.

– Vi ser att när medierna vinklar på hopp, då är det lättare att nå ut – och vi ser också att fler privatpersoner delar med sig av lösningar.

Berit Roald / NTB Scanpix/TT
Frankrikes president François Hollande och FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon med flera vid klimattoppmötet i Paris 2015. Arkivbild.