Nöje

Konstgjord doft ska få dig att handla mer

På Ica Maxi i Malmö har man börjat med syntetiska dofter för att få folk att handla mer – men än har det inte gett effekt. 
På Ica Maxi i Malmö har man börjat med syntetiska dofter för att få folk att handla mer – men än har det inte gett effekt. 

Konstgjorda fruktlukter ska få folk att handla mer. Det hoppas Ica som testar den nya metoden.

Det luktar aprikos och mango vid fruktdisken på Ica Maxi Västra Hamnen i Malmö, men doften är syntetisk och kommer ur en fläkt under ett bord.

Anci Persson, som jobbar på butikens specialavdelning, är lite avundsjuk och säger till medlemstidningen Handelsnytt att hon skulle vilja att det doftade choklad bland böckerna med kakrecept.
– Men samtidigt kan jag vara lite tveksam till sättet det här görs på. Det är ett lite lurigt grepp, säger hon till Handelsnytt.

Men Stefan Sekulovski som ansvarar för fruktavdelningen säger att doftmaskinen inte verkar ha gjort någon skillnad än.
– Hittills har jag inte varit tvungen att beställa in mer frukt än vanligt. Vi får ge maskinen ett par veckor till.

Men Jens Nordfält, doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, säger att det bara är en tidsfråga innan fler svenska butiker börjar använda doftreklam. Han säger att en kanadensisk studie visar att försäljningen ökade med 3 procent när det började lukta citrus i ett köpcentrum.

I en tidigare intervju med Metro sa doftkonsulenten Christina Gotzl att doftintryck är viktiga.
– Ja, absolut, den går rakt in i reptilhjärnan.

Fem andra sätt du blir lockad

Varor i ögonhöjd köps oftare än varor som inte är det även om kunden inte letar efter dem.

En lucka bland varorna får konsumenterna att tro att någon annan har tagit en förpackning. Detta ökar chansen att de vågar ta ett annat märke än det de brukar ta.

Impulsköpsvaror som choklad ligger ofta vid kassan.

Man måste passera hela affären två gånger när man bara ska köpa mjölk.

Stora högar ger en känsla av att det är extrapris på en vara.