Stockholm Nyheter Ekonomi

Kostnaderna för spärrarna mörkas

Hannah Meyer, 32, och Wilhelm, 5,  från Stockholm. – Spärrarna är lite  jobbiga, speciellt när man har barn. Man får säga ”är du med nu” och så får man gå fort och tätt, säger  Hannah. 
Hannah Meyer, 32, och Wilhelm, 5,  från Stockholm. – Spärrarna är lite  jobbiga, speciellt när man har barn. Man får säga ”är du med nu” och så får man gå fort och tätt, säger  Hannah. 

Enligt SL kostar fuskåkandet i tunnelbanan över 270 miljoner per år. Men vad kostar det att ha spärrar? MTR och Stockholmståg mörkar siffror.

De nya klämspärrarna skulle minska antalet fuskare i tunnelbanan. SL menar att fusket kostar dem 270 miljoner kronor per år. 

Men att ta reda på vad spärrarna kostar är svårt. Investeringskostnaderna för de nya spärrarna är enligt SL 145 miljoner kronor. Till det tillkommer underhåll av spärrarna som enligt miljöpartiets beräkningar ligger på 20 miljoner årligen. Metro har i flera dagar försökt få ut uppgifter om personalkostnaden för spärrarna, men såväl MTR som Stockholmståg vägrar lämna ut uppgifterna.

– Det är en konkurrenskänslig uppgift så det vill vi inte lämna ut, säger Margareta Stefanutti, kommunikationschef på MTR.

Hon går dock med på att redovisa antal arbetstimmar som MTR har i avtal med SL och med den vetskapen tillsammans med antal bemannade stationer samt medianlön för en spärrvakt så uppgår, enligt Metros uträkningar, kostnaden för spärrpersonal till över 100 miljoner per år.

Miljöpartiet föreslår en öppen spärrlinje där pengar som i dag går till de nya spärrarna i form av underhåll i stället ska gå till fler biljettautomater och att de som sitter som spärrvakter i stället ska jobba som trafikvärdar och kontrollanter.

– Spärrarna tar utrymme, de stockar upp i rusningstrafiken. Det blir mer tillgängligt och det lättar upp för personer med funktionshinder om man tar bort dem. Dessutom skulle det bli mer trygghet då det i så fall skulle finnas fler kontrollanter och värdar i rörelse, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, till Metro.

SL: Vi är inte nöjda

De två första gångerna spärrarna slog igen då Kennerth Valtersson, 69, passerade fick han stora blåmärken på armarna. När samma sak hände i går morse då han skulle passera spärrarna vid Universitetet fick han nog. Nu har han kontaktat SL som lovat att de ska utreda och kolla upp de aktuella spärrarna. 

– Jag har blivit väldigt försiktig varje gång jag ska gå igenom. Man vet ju inte när spärrarna ska slå igen, säger han. 

Vid ett krismöte i går kväll beslutade SL-ledningen bland annat att inleda systematiska intervjuer av resenärer för att reda ut i vilka situationer kläm- olyckorna inträffar, och vad som kan göras åt det. I nästa vecka ska SL träffa leverantören av spärrarna.

– Vi är inte nöjda med situationen. Vi ska öka takten i vårt arbete med att förbättra spärrarna och säkerheten för resenärerna. Vi börjar omedelbart, säger SL:s kommunikationschef Suss Forsman Tullberg efter mötet.