Teknik Nyheter Sverige

Kraftig ökning av mc-dödsfall

Trafikåret 2015 blev mörkt när det gäller motorcyklister på Sveriges vägar.Dödsolyckorna ökade med hela 45 procent jämfört med förra året.Infrastrukturminister Anna Johansson vill nu se åtgärder för att få ned antalet dödsfall i trafiken.

Transportstyrelsens preliminära siffror visar att 45 personer dog i mc-relaterade olyckor, vilket ska jämföras med 31 året dessförinnan.

Totalt sett omkom 260 personer i trafiken. Å ena sidan är det en tangering av den lägsta årssiffran sedan andra världskriget. Å andra sidan har antalet omkomna inte förändrats drastiskt de senaste åren.

– Internationellt sett ligger Sverige väldigt bra till när det gäller trafiksäkerhet men man kan även se att de här siffrorna planat ut något på senare år. Vi har nu uttryckt att vi vill ta nya tag kring säkerhetsarbetet, säger Anna Johansson (S) till TT.

Skifta fokus

– Vi behöver skifta fokus och titta mer på säkra trafikmiljöer i städer men även fokusera på hur ny teknik kan bidra till ökad säkerhet. 260 är egentligen 260 för många.

TT: Ska detta ske genom ett ekonomiskt anslag?

– Vi har inte avsatt några fräscha pengar i budgeten men jag tror det finns mycket att göra med befintliga resurser. Det handlar mer om att lyfta upp frågan och fokusera på den igen.

I juni 2009 satte riksdagen upp ett mål om att år 2020 ska dödssiffran inte vara högre än 220 – något som fortfarande är realistiskt, anser Anna Johansson.

Maria Ågren, generaldirektör på Transportstyrelsen, vill däremot inte uttala sig om chanserna att nå det målet:

– Men visst vill vi komma längre och ta oss mot nollvisionen. Varje dödsfall är en tragedi i sig, säger hon.

Flera orsaker

När det gäller just mc-dödsfall har siffrorna de sista åren pendlat – förra året åt helt fel håll. Maria Nordqvist vid Sveriges Motorcyklister ser flera orsaker till detta:

– 2014 var ett extremt bra år med få dödsfall. Sedan drog kollisioner upp siffran under 2015. I vissa fall har motorcyklisten gjort ett misstag men i minst lika många fall är det den andra föraren som gjort det, säger hon.

Hon vill nu att hänsyn ska tas till mc-åkare när nya vägar byggs och ifrågasätter möjligheten att till exempel strö ut grus i samband med vägreparationer då flera olyckor sker just på grusunderlag.

TT: Men vilket ansvar har motorcyklisterna själva?

– De flesta motorcyklisterna kör omkull och dör i en kurva eller korsning. I en kurva beror det oftast på fel körteknik och där borde vi jobba ytterligare med att ge vettig och saklig information hur man blir en bättre förare.