Nyheter Toppnyheter Ekonomi Världen Sverige

”Kvinnor går inte att retuschera bort”

I diktaturens Saudiarabien är kvinnorna inte välkomna på Ikea. Företaget har raderat bort varenda kvinna från sina bilder. Handelsminister Ewa Björling (M) om bilderna: Ett bedrövligt exempel.

► KLICKA HÄR OCH SE EXEMPEL UR KATALOGERNA

► READ IN ENGLISH: IKEA ERASES WOMEN FROM SAUDI CATALOGUE

2013 års Ikeakatalog ser nästan likadan ut i alla länder. Ingvar Kamprads gamla fåtölj från 1951 pryder alla omslag. Det är bara mönstren på kuddarna som skiljer sig åt.

Med ett undantag.

I Saudiarabien är fåtöljen spegelvänd, men katalogen ger också uttryck för landets kvinnoförtryck. Inte en enda kvinna finns med.

I det strikt islamiska kungariket får kvinnorna inte får köra bil, rösta eller röra sig utanför hemmet utan övervakning från en manlig släkting.

Ikea går ett steg längre och har osynliggjort kvinnorna helt genom att systematiskt sudda bort dem från alla bilder. Precis som den sovjetiska censuren förr i tiden retuscherade bort ”statsfiender”.

Mamman som borstar tänderna med sin son är bortraderad från en badrumsbild och kvinnorna som har tjejmiddag kring middagsbordet har helt plockats bort och ersatts av ett tomt bord. Även Ikeas egna medarbetare är borta. Designer Clara Gausch, som är en av fyra designers (alla de andra manliga) som presenterar PS-kollektionen i den svenska katalogen, är bortraderad. 

Det är inte förbjudet att avbilda kvinnor i Saudiarabien. Men man är ganska restriktiv med att visa hud i reklamen. Ikea går dock de mest ultrakonservativa krafterna till mötes och har också plockat en liten flicka från katalogen som ser ut att plugga.

Det rimmar illa med budskapen som Ikea säger sig stå för. På hemsidan kan man bland annat läsa: ”Kvinnorna förändrar världen” och ”Vi vill skapa ett bättre liv för de många människorna. Det gäller människor och samhällen över hela världen”.

Metro har flera gånger sökt Ikea för en kommentar.

Har censurerat i 20 år

Ikea har i över 20 år haft problem med anpassningen av sin katalog till marknaden i Mellanöstern. Att kvinnorna plockas bort helt ur katalogen är dock ett nytt drag. 

Men redan i början av 90-talet censurerades ett uppslag där en kvinna låg i en soffa och läste böcker för hand. Enligt Metros uppgifter ska tuschpennor helt enkelt ha använts för att stryka över bilden i katalogen. Censuren ska inte ha haft att göra med hur kvinnan var klädd.

– Hon hade långbyxor och långtröja men det ansågs vara en porträttering av lättja. Kvinnor på bild som utförde sysslor var inga problem. Om de stod vid spisen eller så, säger Anne-Marie Colliander Lind, som var med och översatte katalogen till Ikea i Saudiarabien redan i början av 90-talet. 

Hon reagerade därför på att Ikea valt att ta bort en bild på en kvinna som borstar tänderna på sitt barn. Något som borde kunna anses vara en syssla. Det lokala materialet anpassas på flera sätt, förutom att kvinnor inte kan porträtteras på samma sätt som i andra delar av världen.

– När vi översatt texter för Ikea så skriver vi inte "vinglas" utan "festglas" för det skulle inte tas emot väl i ett land där det inte är tillåtet med alkohol, säger hon.