Kolumner Hillevi Wahl

Lärare kan inte skylla på oss föräldrar

En av de mest delade nyheterna på sociala medier just nu är en insändare i Metro med rubriken ”Det är jag som är er lärare, det är jag som bestämmer i klassrummet”.

Jag har läst den tio gånger nu. Men jag hittar inget nytt. Bara det gamla vanliga, om att det är föräldrarnas curlande som ligger bakom djupdykningen i skolresultaten. Och om vi bara fick bort alla kepsar och mobiler från lektionerna så skulle allt vara fine and dandy.

Så simpelt är det naturligtvis inte. Det krävs rätt mycket av en skola för att få alla elever att trivas. Inte minst en lust för lärare att lyckas! Jag kan häpna över att så många lärare bara ger upp. Eller sätter sin egen prestige framför nytänkande och nyfikenhet.

Vad som krävs är ett helhetstänk. Att alla tänker utanför sina egna ämnen och klassrum. Att det redan när de sexåriga barnen kliver in genom porten ska finnas en färdig och trygg arbetsmiljö på hela skolan.

”Det behöver inte vara tjusigt och nytt men det måste vara ordning och reda”, säger Jill Nilsson, rektor på Stockholms Internationella Montessoriskola. Hit kommer politiker och hjärnforskare för att se hur pedagogerna har lyckats skapa en sådan lugn studiemiljö. Det är så unikt i dag.

”Men hur kan det vara unikt? Det borde väl vara unikt om det är så stökigt att lärare behöver mikrofon i klassrummet för att höras? Eller att elever sitter med hörselkåpor för att kunna koncentrera sig”, säger Jill Nilsson.

Lärare kan inte hålla på att skylla på oss föräldrar. Visst, vi är jobbiga. Visst, vi ställer större krav än någonsin. Men det är inte vi som ska vara skolans fokus, utan barnens lust att lära. ”Om skolan försöker tillgodose allas önskemål blir skolan full av kompromisser. Det skapar bara osäkerhet hos pedagoger, föräldrar och elever om vad som gäller - och då går det bara utför”, säger Jill Nilsson krasst.

Så är det. Man kan inte skylla på kepsar eller päron. Och det handlar inte bara om att ta makten i det egna klassrummet. Hela skolan måste hålla en rak linje och hålla i och hålla ut och förklara den hållningen och ständigt stärka barnens lust att lära och ge dem den lugna arbetsmiljö som alla barn behöver.

”Föräldrar vill gärna se pedagoger som utstrålar glädje och trygghet och som är tydliga med vad som förväntas av barn och föräldrar. Sedan kommer metoderna i andra hand”, säger Jill Nilsson.

Så enkelt - och så svårt är det: En lust att lyckas.

+ Läsglädje för 12-åringar. KG Johanssons senaste bok Hackaren fick äldste sonen i spinn. ”Fixa alla hans böcker, mamma! De är roliga, spännande och jag känner igen mig i dem!” (Hegas förlag).

- Förpackningshysterin. Jag blir tokig på alla förpackningar som man måste vara rena inbrytarkungen för att ta sig in i. Slöseri med naturresurser till ingen nytta.