Nyheter Sverige

Läraren Fredrik har fått nog – nu blir det disciplin i klassrummet

På torsdagen möttes eleverna av läraren Fredrik 2.0.
På torsdagen möttes eleverna av läraren Fredrik 2.0.

Nu räcker det, menar högstadieläraren Fredrik Andersson från Vingåker. Nu möts eleverna av läraren Fredrik 2.0 – som inte tolererar sen ankomst och inte räds att ringa dina föräldrar. ”Det är ingen kadaverdisciplin utan tydliga raka regler med konsekvenser.”

Fredrik Andersson, 43, har varit lärare sedan 1998 och under den tiden har han sett en tydlig förändring i attityden hos eleverna. 

– Allting måste vara så enkelt som möjligt. Ingenting får ta tid och det finns ingen disciplin att fullfölja en arbetsuppgift om det är det minsta tråkigt, säger Fredrik till Metro på fredagsmorgonen. 

Han berättar om sin frustration över att få in uppgifter som är klippta och klistrade från nätet och att han skräms av den attityd eleverna har mot varandra och är trött på allt extraarbete den innebär.

– Jag försöker förklara att en attityd när man sitter med ipad på lektionen och inte har respekt för inlämningstider inte kommer att fungera i gymnasiet eller i yrkeslivet. 

– Häromdagen så kände jag själv att det här går inte och när en svensk man blir förbannad skriver han ett Facebookinlägg, säger Fredrik. 

I det långa inlägget förklarar Fredrik att han har tröttnat på attityderna och att eleverna från och med nu kommer att mötas av Fredrik 2.0 – läraren som inte drar sig för att dra gränsen och för att ta jobbiga samtal till föräldrarna.

”I morgon styr jag upp skutan. De föräldrar och andra vuxna som känner för det får gärna haka på, för nu räcker det! Dela gärna för det här skulle jag vilja skrika ut i hela landet!”

Och visst har det delats. Nästan 5 000 gånger i skrivande stund. Många hyllar Fredriks initiativ som bland annat innebär striktare inlämningstider, att alla hemuppgifter ska vara lästa och godkända av föräldrarna och mycket hårdare tag när det gäller sen ankomst och frånvaro. 

– Det är ingen kadaverdisciplin utan tydliga raka regler med konsekvenser. 

Fredrik säger att han märkte attityden särskilt efter att han lämnat läraryrken för industrin i några år för att komma tillbaka 2013. Han tror att det är samma utveckling vi har sett i Pisa-rapporter och larm under den senaste tiden. 

– Det är ingen som har ett bra svar vad det beror på, men det känns som att det är ett samhällsproblem. Den attityd som finns i samhället är att allt ska vara så lätt. Jag har inget belägg för det, men det är en känsla. 

Han kan inte heller säga vems fel det är eller vad som är lösningen på krisen i skolan. 

– Jag kan inte säga att det beror på att kvaliteten på lärare har sjunkit eller om föräldrarna blivit mindre engagerade. Jag har jättebra kollegor och fantastiska föräldrar, men det verkar vara en attityd hos ungdomarna som blivit allt tydligare.

På torsdagen ställde han in all vanlig undervisning för att i stället informera om Fredrik 2.0 och vad det innebär för eleverna. 

– Reaktionerna var skräckblandad förtjusning. Många elever vill också ha ordning och reda men det ingår inte i kulturen att tycka så i dag.

Både politiker, föräldrar och skolchefer har gett tummen upp för Fredriks programförklaring på Facebook. Nu är det bara fyra veckor kvar till skolavslutning, men Fredrik lovar att han inte kommer att glömma bort sin nya lärrarroll under sommaren.

Läs mer: Förskolläraren: 10 saker vi älskar med föräldrarna

Mer om Pisa