Nyheter Sverige

Läsarnas reaktioner på förbudet mot reklamen: "Censur är av ondo"

Reaktionerna på Metros sociala medier har varit många efter att artikeln om Londons förbud mot kroppshetsande reklam publicerades under onsdagsmorgonen. Åsikterna är delade och Metro har samlat några av läsarnas insändare och kommentarer här.

Från och med juli kommer all kroppshetsande reklam i Londons kollektivtrafik att förbjudas. Många vill se en liknande lag i Sverige. 

Under onsdagen publicerade Metro en artikel om hur Londons borgmästare har förbjudit kroppshetsande reklam i stadens kollektivtrafik. Från och med juli kommer all reklam som kan uppmuntra människor till att anpassa sig till ohälsosamma kroppsideal inte att vara tillåten att sätta upp på bussar, tåg och tunnelbanor i London. 
 
Ämnet väckte starka reaktioner hos Metros läsare och på sociala medier väcktes snabbt frågan om huruvida Sverige borde införa en liknande lag. 
"Ja... det tycker jag. Ta fram äkta sanningenlig reklam med info om varan istället”, kommenterar en läsare. 
 
"All typ av censur är av ondo helt enkelt för att det inte går att sätta en gräns där alla är nöjda. En bättre väg är att med vår konsumtion visa vad vi tycker är bra och vad vi tycker är dåligt. Att med lagar eller regler försöka styra upp reklam i tunnelbanan är befängt och den som får det ansvaret på sina axlar är det synd om”, skriver Stefan i en insändare. 

Bilden som publicerades i Metros artikel är en reklambild för ett bantningspreparat och väckte starka reaktioner när den sattes upp i Londons tunnelbana. Annonsen föreställer en ung kvinna i bikini tillsammans med frågan ”Är din kropp redo för stranden?”. 
 
Flera Metro-läsare reagerade på frågan och menar att det är fel att peka ut en specifik kroppstyp som passar på stranden utan menar att alla kroppar gör det.  
Heja!! Bikini + kropp = bikinikropp”, skriver en läsare. 
 
Många läsare tycker att det inte är själva reklambilderna på kroppar som ska ifrågasättas, utan snarare vilket budskap man vill sända ut med annonsen. 
"Det handlar inte om att visa människors kroppar utan vilket meddelande man vill skicka till samhället med denna reklam.  Vi får inte använda kvinnor som varor för att sälja produkter, eller påverka deras självkänsla genom att förnedra dem på grund av deras icke idealistiska utseende", kommenterade en person på sociala medier", skriver en läsare till Metro.