Metro Debatt

Låt eleverna vara med och bestämma – för att vända resultatet i skolan

Läraren Ellinor Lundsten skriver att hon är  övertygad att vi skulle kunna vända resultaten i skolan om vi lät eleverna ha rätt sorts inflytande över sin samtalspepprade skolgång.
Läraren Ellinor Lundsten skriver att hon är  övertygad att vi skulle kunna vända resultaten i skolan om vi lät eleverna ha rätt sorts inflytande över sin samtalspepprade skolgång.

Skolresultaten är envisa. De lyfter inte och blir så bra som vi innerligt önskar. Många som har skolan som arbetsplats eller fokusområde skriker efter något som verkligen fungerar. Samtidigt som elden stressande slickar vår väg ska vi ha is i magen, gå balanserat och uppfinna mirakelformulan som håller längre än längst. Tough shit.

Vi lärare får inte glömma att vi undervisar i en ny tid. Den nya tiden kräver att fler lärare fångar sina elever och ger dem en fet oförglömlig kick av skolan så de uppnår godkända resultat och blir rustade samhällsmedborgare av bara farten. Alltså. Det är dags att bjuda in eleverna i matchen, visa dem att de är kärnan i skolvärlden och undvika zombiefiering!

LÄS MER: Det här är vad skolan behöver i stället för läslov 

Tänk dig att gå till jobbet varje dag och vara passiv. Att alla beslut fattas utan att du kan vara med och påverka? Att du bara utför, utan att ifrågasätta, i en miljö där dina tankar och idéer inte spelar någon roll. Där andra bestämmer allt. Där ni aldrig möts i några samtal. Där ni inte känner varandra mer än till namn. Där knapprandet på mobiltelefonen är dagens höjdpunkt. Skulle du kunna känna kreativitet eller ha möjlighet att uppnå lysande resultat på en sådan arbetsplatsplats?

Jag vet redan vad du kommer att svara. Som så många med dig. De flesta av oss vill vara delaktiga i arbetsprocesserna på våra arbetsplatser för att trivas och blomma ut. Vi vill lära känna, känna samhörighet med och utvecklas tillsammans med. Jag fungerar likadant.

LÄS MER: Skolan ingen plats för smarta barn 

För många elever är detta dock en verklighet. De kommer till skolan, gör sitt arbete, lär sig saker - men upplever ingen motivation eller passion under tiden. Det blir lite; "Låt stå! Zombielärande pågår."

Det är inte ovanligt, och alltid lika chockerande för mig, att se elever i skolans alla utrymmen komma gående bredvid varandra - alla djupt koncentrerade på det som händer – i mobiltelefonens oändliga värld. Helt inne i sig själva. Likt zombies stirrar de tomt. Inga fnittriga samtal. Ingen kvittrande kommunikation. Bara tysta steg i stentrapporna. Och kanske en krock med någon som försöker se sig för.

I dag då både elever och föräldrar är upptagna med högsta prioriterade Instagramkonton för självbekräftelse, samtidigt som spelvärlden bidrar till en mer passiv och tyst fritid för många barn - tvingas vi lärare agera snabbare än vår egen skugga! Om måluppfyllelse ska bli möjlig. Vi måste skapa den tid eleverna behöver för att lära känna sig själva och varandra. Den samtalstid barn förr naturligt ägde till sin fördel. Den samtalstid de nu förlorar. Riv väggarna till de tysta klassrummen där eleverna är isolerade öar! Arbeta elevaktivt och använd elevinflytande på ett smart sätt. Man lär inte känna sig själv och någon annan i en tyst stentrappa. Inte heller i ett tyst klassrum. Det händer så mycket inom våra elever under åren i skolan. Som de måste få utlopp för. Varför inte i ett elevaktivt klassrum där värdefulla dialogtillfällen lyfts fram dagligen? Där elevinflytande råder ser vi varandra i ögonen när vi diskuterar, argumenterar, utvärderar, debatterar och redovisar. Vi lär oss om vad och när vi kan vara med och bestämma. Vi får utlopp för egna initiativ och idéer. Våra elever deltar på ett duracellkaninenergiskt sätt och är allt annat än instuderingsfrågezombies.

LÄS MER: Tre dåliga beslut som har förstört för många lärare och elever 

Jag är övertygad om att ett elevaktivt arbetssätt är rätt väg att gå och att vi skulle kunna vända resultaten i skolan om vi lät våra elever ha rätt sorts inflytande över sin samtalspepprade skolgång.

Ellinor Lundsten

Mer om Debatt