Metro Debatt

Låt inte politiker styra över reklamen i våra offentliga rum

Henrik Edin, ordförande Liberala ungdomsförbundet.
Henrik Edin, ordförande Liberala ungdomsförbundet.

Låt konsumentmakten avgöra vilken reklam som är bra och vilken som är dålig. Politiker ska inte reglera vad som syns i våra offentliga rum – låt yttrandefrihet råda, skriver Henrik Edin, ordförande Liberala ungdomsförbundet.

Låt inte politiker avgöra vad som ska publiceras i våra offentliga rum. Det bör aldrig vara möjligt för en politisk majoritet att välja vad som ska släppas in i det offentliga rummet eller vad som inte ska det. Det är i grund och botten en inskränkning på yttrandefriheten och förändrar inte de underliggande problemen.

►LÄS MER: Gudrun Schyman: Förbjud könsdiskriminerande reklam i Sverige

Diskussionen som uppkommit i Storbritannien om huruvida man ska förbjuda vissa former av reklam är ett sätt att försöka begränsa spridningen av destruktiva normer. De som vill begränsa utrymmet på reklamskyltar hävdar ofta att det är för att människor ska må bättre. Det är ett vällovligt motiv, men konsekvensen är att yttrandefriheten inskränks och en sådan fråga borde aldrig vara upp till staten. 

Med detta sagt finns det all möjlighet att påverka vad som finns på reklamaffischerna. En sund samhällsdebatt kommer per automatik påverka företagen som ständigt lyssnar in vad människor efterfrågar. Människor röstar med fötterna och kan på egen hand välja att avstå från vissa företag, eller protestera mot vissa uttryck och således begränsa viljan att använda vissa normer i reklam. Att American Apparel tvingades att stänga sin butik i Stockholm är ett sådant exempel. 

Problemet är inte reklamen i sig, det är samhällets normer. Det är nämligen det som avspeglas i de uttryck som många känner en avsky mot. Men reklam kan å andra sidan också bryta normer, ett exempel är det samkönade tomteparet som avbildades på en affisch skickandes julkort från sin semesterresa i tropikerna (Flygbussarna, vintern 2015).

►LÄS MER: Enkät: Kvinnor i riksdagen utsätts för sexism

Vill inte människor ha en produkt, eller vad produkten står för, så kommer de inte köpa den. För företaget kommer det då bli mycket aktuellt att omvärdera med vilka uttryck produkten säljs. Den typen av påverkan är verklig, genomgående och kan på allvar bryta reproduktionen av osunda normer.

Öppna inte dörren för politiker att enväldigt reglera vad som syns i våra offentliga rum. Låt yttrandefrihet råda. Sätt i stället tro till människan som genom sin konsumentmakt på egen hand kan avgöra vilken reklam som är bra och vilken som är dålig.

Henrik Edin

Ordförande Liberala ungdomsförbundet

Mer om Debatt