Nyheter Sverige

Löparcoachen: Så kommer du i gång med löpträningen

Malin Ewerlöf, personlig tränare inom löpning, tipsar om att göra upp ta det lite lugnt precis när du börjar med löpträning.  
Malin Ewerlöf, personlig tränare inom löpning, tipsar om att göra upp ta det lite lugnt precis när du börjar med löpträning.  

Solen är äntligen här och om du känner att det riktigt spritter i dig av lust att komma i gång att träna så har du kommit rätt. Metro har pratat med löpcoachen Malin Ewerlöf som ger dig de bästa tipsen för att komma igång med löpträningen i vår.

Malin Ewerlöf, före detta elitlöpare som nu arbetar som personlig tränare inom löpning och löpteknik.

Våren är äntligen här och runt om i landet har löparna börjat ta sig ut i löpspåren. Är du sugen på att komma igång med träningen så tipsar löpexperten Malin Ewerlöf om att göra upp en plan innan du tar dig ut i spåret så att du inte tappar motivationen direkt.

– Det är bra att börja med att planera in flera korta pass på en vecka, hellre tre korta pass på kanske en halvtimme än flera långa. Det ska inte vara dödens jobbigt varje gång, utan bara så att man håller igång, säger Malin Ewerlöf, personlig tränare i löpträning. 

► LÄS MER: Det här händer i din kropp när du slutar träna

Vad är det viktigaste att tänka på när man börjar träna?

– Att få kroppen att vänja sig vid löpträning. Det är hård träning och man kan få träningsvärk och ont och det kan kännas direkt om man inte tränat på länge. Men det är bara att köra på lugnt, säger hon. 

Vad ska man göra om man lätt blir uttråkad i löpspåret?

– Många kör på i samma fart hela tiden, men det blir svårare att hålla motivationen då, så man ska tänka på att variera löpträningen, säger hon. 

Vad ska man tänka på om man ger upp så fort man blir trött?

– Det är mycket det jag jobbar med och man kan fokusera på hur man springer och hur kroppspositionen är. Då fokuserar man inte på hur trött man är. Det är även bra att lära sig att hitta en bättre löpteknik som gör att man känner sig lättare i löparspåret, säger hon.

Vilket är det vanligaste misstaget man gör när man börjar löpträna?

– Att man inte har en ordentlig plan utan bara vill kicka igång något och kör för mycket. Det slutar oftast med att man antingen blir skadad eller tappar motivationen, säger hon. 

► LÄS MER: Håll i gång löpningen i sommar

Mer om Hälsa