Teknik Nyheter Sverige

Linnéa, 26, utvecklar tv-spel – "Jag är mer än bara kvinna"

Linnéa Harrison arbetar just nu med spelet  Mirror's Edge Catalyst, ett spel där huvudpersonen är en stark, självständig kvinna. 
Linnéa Harrison arbetar just nu med spelet  Mirror's Edge Catalyst, ett spel där huvudpersonen är en stark, självständig kvinna. 

Fler och fler kvinnor strömmar till den svenska spelbranschen, Metro har träffat en kvinnlig spelutvecklare från DICE i Stockholm, hon tror att fler kvinnor kan förändra spelvärlden.

Linnéa Harrison arbetar som spelutvecklare på DICE i Stockholm, just nu arbetar hon med spelet Mirror's Edge Catalyst, ett spel där huvudpersonen är en stark, självständig kvinna.

– I västerländska spel känns kvinnliga karaktärer mer som riktiga människor. De måste använda huvudet för att gå igenom något svårt och lösa det, utan romantiska motiv. Men jag tycker samtidigt att det finns en väldigt stereotypisk kvinnosyn på andra håll. I Asien är det vanligt att de kvinnliga karaktärerna endast finns till för att räddas eller stötta den manliga hjältens uppdrag, säger Linnéa.

► LÄS MER: Spelutbildningen där bara tjejer får plats

Sverige är något av ett föregångsland för kvinnliga spelutvecklare. Enligt uppgifter från Dataspelsbranschen är i dag 600 av 3 100 svenska spelutvecklare kvinnor, under de senaste 5 åren har antalet kvinnor i spelbranschen ökat från 10 procent till 18 procent. Linnéa påbörjade sin karriär i USA, där mötte hon få andra kvinnliga spelutvecklare.

– När jag jobbade i USA så var det väldigt mycket hierarki, de som var över var mycket viktigare och man fick inte säga sin åsikt. Man kunde vara den enda kvinnan på ett möte, och då var det lätt att förbises och inte bli hörd.

– Här i Sverige är det mycket plattare, folk är mycket mer på samma nivå och arbetar som ett team. När det nu finns fler kvinnor inom branschen blir det skillnad. Jag är inte längre bara ”kvinnan” i rummet, jag är grafikern.

► LÄS MER: Vad är #Gamergate – 9 frågor och svar

Det händer att Linnéa blir ifrågasatt som spelutvecklare, senast på spelmässan E3 i USA:

– Besökarna trodde att jag var en ”booth babe”, det är en sexig skyltfigur som ska locka in besökare till de olika båsen. Det är tråkigt att deras första tanke är så stereotypisk, alltså att jag inte är där som spelutvecklare utan som något för att dem att titta på, säger Linnéa.

– Som kvinnlig spelutvecklare kan jag hjälpa att ändra den synen. Även om det bara är fem unga personer åt gången. Spel kan vara väldigt sexistiska och då hjälper det att ha kvinnor i sitt team som kan säga ifrån och bidra till ett nytt tänk i spelbranschen, säger Linnéa.

Mer om Teknik