Nyheter Sverige

Lokföraren Kim, 28, har kört på tre personer: Jag hann inte bromsa

För lokförare är det ett arbetsmiljöproblem med folk på spåren. Något som Kim Karegård har fått erfara.
För lokförare är det ett arbetsmiljöproblem med folk på spåren. Något som Kim Karegård har fått erfara.

Lokförare är maktlösa om någon kliver ut framför ett tåg. Det vet 28-åriga Kim Karegård – som har tvingats uppleva det hemska tre gånger. ”Jag fick ögonkontakt. Det var alldeles svart i ögonen, helt tomt”, säger lokföraren Kim.

När Kim Karegård, 28, från Gävle hade arbetat som lokförare i ett par månader inträffade det hemska. Plötsligt, när han kom runt en kurva, såg han en människa som satt lutad mot spåret.

– Jag tutade och försökte få en reaktion. Men personen satt bara stilla. Jag hade ingen möjlighet att hinna få ner farten. Jag fick ögonkontakt. Det var alldeles svart i ögonen, helt tomt, säger 28-åriga Kim.

►LÄS MER: Värmekameror ska förhindra självmord och olyckor

Han larmade om vad han hade sett och försökte intala sig själv att människan hade klarat sig. Det var först på en plattform i Borlänge som han fick beskedet.

– Jag fick ett telefonsamtal där de berättade att personen hade avlidit på en gång. Jag stod mitt på plattformen med folk som rusade förbi. Allting stannade upp och gick i slowmotion.

Kim Karegård, som jobbar åt Tågkompaniet, togs ur tjänst i några dagar efter olyckan. En del förare som har varit med om påkörningar utvecklar posttraumatiska stressyndrom med ångest och depressioner. Därför erbjuds även psykologhjälp efter hemska händelser.

Det har gått nästan sju år sedan den där sommarkvällen när Kim körde på en person första gången. Sedan dess har det inträffat ytterligare två gånger.

– Andra påkörningen såg jag på håll vad som skulle hända. I första hand försöker man stanna och tuta, det är det enda vi kan göra. För att rädda sig själv ska man försöka se och höra så lite som möjligt. När jag insåg vad som skulle hända vände jag bort blicken och höll för öronen, berättar Kim.

För lokförare är det en del av yrket. Arbetsmiljön blir inte bättre av att människor medvetet genar över spår eller korsar järnvägsövergångar fastän bommarna är nere.

– Jag tycker det är dumdristigt. Att folk kryper under bommar för att spara några sekunder, jag förstår inte att man vill chansa så. Det är väl brist i förståelse för hur farlig järnvägen är.

Trots att Kim Karegård tvingas leva med de hemska påkörningarna resten av sitt liv har han aldrig funderat på att sluta som lokförare. 

LÄS MER: Polisen: Ung person hoppade framför tåg – vittne började filma

Annika Laursén, huvudskyddsombud på SJ AB, anser att de har ett bra skyddsnät för de förare som är inblandade i olyckor.

– Det är viktigt att man som anställd vet vad som gäller om man blir drabbad och vet att man blir väl omhändertagen, säger hon.

Det är inte bara påkörningar som påverkar arbetsmiljön i branschen. De senaste åren har underhållet av järnvägen skötts dåligt, enligt Annika Laursén. Något som ökar stressen och pressen för lokförarna.

– Rälsen går av, kontaktledningar ramlar ner. Statistiken på olyckor längs spåren har ju bara ökat. Jag känner till några som har slutat som lokförare på grund av ökad press och stress, säger hon.

Så jobbar Trafikverket för att minska olyckorna

Varje år dör ungefär 100 personer längs de svenska järnvägsspåren. Enligt Lennart Hellsing på Trafikverket jobbar de aktivt för att försvåra för obehöriga att ta sig fram till spåren.

Det är förenat med livsfara att som obehörig befinna sig i spårområdet – och det är ett stort arbetsmiljöproblem för lokförare.

Därför försöker Trafikverket på olika sätt motverka spring på spåren. Det kan handla om att sätta upp stängsel eller att ha kameraövervakning.

– Vi jobbar aktivt med att minska riskerna där det går. Nära stationer och andra platser där man kan tänkas gena över järnvägen. Det är farligt att gena, det sker tyvärr en del sådana olyckor, säger Lennart Hellsing på Trafikverket.

Han menar att det hos många finns en okunskap om järnvägar och dess faror.

– Det handlar mycket om information också. Många tror att det inte är farligt att korsa spår. Men spårområdena är ju farliga till och med när det inte går tåg, det är en strömförande anläggning.

De flesta dödsfallen beror på att människor medvetet väljer att avsluta sina liv. Det är något som är svårt att stoppa, enligt Lennart Hellsing.

– Man måste kunna komma fram till tåget, man måste kunna korsa järnväg i landet.

Mer om Trafik