Nyheter Sverige

Mariah Idrissi efter hijab-hyllningarna: ”Jag är överlycklig”

Både Mariah Idrissi och H&M har hyllats på nätet efter att trendsättaren blivit den första hijabbärande kvinnan att synas i en av modeföretagets kampanjer.
Både Mariah Idrissi och H&M har hyllats på nätet efter att trendsättaren blivit den första hijabbärande kvinnan att synas i en av modeföretagets kampanjer.

Hijabbärande Mariah Idrissi och modeföretaget H&M har kärleksbomats på nätet efter hennes medverkan i företagets senaste kampanj. För Metro berättar hon om sina tankar efter de många hyllningarna i sociala medier och på nätet.

Under gårdagen skrev Metro om den Londonbaserade trendsättaren Mariah Idrissi, som överösts av kärlekshyllningar och positiva tillrop på sociala medier efter att ha blivit den första hijabbärande kvinnan att synas i en H&M-kampanj.

Reaktionerna är en följd av hennes medverkan i modeföretagets senaste kampanj "Cloose the loop", där hon syns tillsammans med flertalet kända ansikten, däribland rocklegenden Iggy Pop och plus size-modellen Tess Munster.

► LÄS MER: Hon är H&M:s första modell med slöja – hyllas på sociala medier

Själva kampanjfilmen har i skrivande stund över 6,7 miljoner visningar på Youtube och bakom kulisserna-bilden från filminspelningen, som H&M lagt upp på sin Facebooks-sida, har gillats av över 4 000 användare och kommenterats av hundratals sedan det publicerades i början av september.

”Mariah Hidrissi är inte bara modell för en annonskampanj, hon har fått folk att öppna ögonen. På ett enkelt och diskret sätt har hon fått andra att se på muslimska kvinnor utan rädsla eller förakt, och i stället med en sund nyfikenhet”, skriver bloggaren Muslim Girl om hennes medverkan.

Mariah Idrissi själv är överväldigad av de många hejarop och hyllningar hon fått:

”Jag är överlycklig över att vara H&M:s första beslöjade modell, men jag hade ärligt talat inte förväntat mig att det skulle bli en så här stor grej”, skriver hon i ett mejl till Metro.

Reaktionerna har enligt henne varit blandade, men överhängande positiva.

”Några tjejer har till och med sagt att de inte känt sig så säkra på att bära hijab till en början men att de nu känner sig stolta, vilket är fantastiskt att höra.”

► LÄS MER: Svenska Agnes, 19, är ”för tjock” för modelljobb

Hon säger att hon till en början underskattade vilket genomslag hennes medverkan skulle kunna få, men att hon nu ser en fantastisk framtid där hijab blir allt mer accepterat och vanligare bland flera stora varumärken världen över.

"Jag hoppas att det uppmuntrar fler kvinnor att bära hijab på rätt sätt och med självförtroende. Detta är ett jättestort steg mot att hijab blir mer mainstream, eftersom H&M är en av de största återförsäljarna av kläder i världen har de i och med detta öppnat dörrarna för fler spännande modetrender, både för muslimska och icke-muslimska kvinnor som helt enkelt väljer att klä sig mer modest.”