Sport

Mer äventyr än rally

Annie Seel är enda svenska förare i Dakarrallyt 2016.
Annie Seel är enda svenska förare i Dakarrallyt 2016.

Dakar-rallyt har blivit för mesigt.När den mytomspunna äventyrstävlingen nu startar i Argentina till helgen är det med en återgång till ett mer primitivt format.– Vi som körde på Afrika-tiden gillar när det är tuffare, säger Annie Seel, den enda svenska deltagaren.

Sedan rallyt flyttade till Sydamerika 2009 och därmed bytte sanddynor och ökenkörning till mer varierad terräng så blev tävlingen lite lättare.

En croissant och slät kopp kaffe till frukost byttes till heldagsbufféer och mer eller mindre improviserad körning genom öken blev till mer av en följa-John-tävling.

Det ska ändras nu.

– Det är mycket svårare navigation denna gång, det blir maratonsträckor helt utan service där bilarna låses in på natten och rallyt kräver mer Dakar-kompetens, man måste kunna fixa saker själv ute på sträckorna. Och så får man bara använda tre reservhjul, berättar Seel.

Hälften i mål

Tanken är att Dakar-rallyt (som egentligen inte längre har något med Dakar att göra) ska bli mer av ett äventyr än en köra-fort-tävling.

– Det blir lite mer "back to basics", och det passar mig bra. Sydamerika är så mycket mer befolkat, mer varierande terräng och serviceteamen som kan ladda på. Man är inte lika utsatt längre. Afrika var kargare och folktomt, nu åker serviceteamen igenom städer och köpcentrum och kan fylla på. Lite av charmen går förlorad då. De här förändringarna har gjorts för att göra tävlingen tuffare, arrangörens målsättning är ju att bara häften av alla ekipage ska ta sig i mål.

Ingen AC

TT: Hur svårt är det egentligen att köra tävlingen?

– För det första är det svårt med värmen. Det är runt 52 grader i bilen, och till det har man full utrustning. Det är nästan så man får panik. Och till det ska man ta en hel del snabba beslut, det kanske funkar i en dag eller två, men under ett helt rally är det svårt.

– Och sedan är det lätt att bli åksjuk, även förare blir det. Att köra bilen i 50 mil under en specialsträcka är en baggis, men all osäkerhet runt omkring det gör att det är en tuff utmaning, säger Seel.

TT: Varför har man inte luftkonditionering?

– AC stjäl effekt. Vill man ha det skönt i bilen eller vill man komma upp för sanddynor? Då blir svaret enkelt.

Dakar-rallyt inleds med en prolog på lördag och den första sträckan körs på lördag. Målgång den 16 januari.