Nyheter

Metro gör succé i sociala medier – följ oss du också

Metro.se hamnar på andra plats i en rankning över nyhetsredaktion­ernas genomslag på sociala medier – som blir viktigare när medie­vanorna förändras, säger en expert.

Henry Lundholm

På ett år har Metro klättrat från plats nio till plats två på listan över de medier som har störst genomslag i sociala medier.

Metros satsning på sociala medier har burit frukt, ­visar en rankning som tidningen Medievärlden ­genomför tillsammans med nyhetstjänsten Eljester
 
Metro.se har under det senaste året klättrat från ­nionde plats på listan till en andraplacering, och har nu störst genomslag av alla svenska nyhetsmedier på Instagram, är delad etta på Twitter och tvåa på Facebook, skriver Medievärlden.
 
Markus Pettersson, vd på Eljester, säger att sociala medier spelar en allt större roll när onlineredaktionerna försöker nå ut.
 
– Mer och mer trafik kommer via sociala medier, läsarna går inte lika ofta in på sajternas förstasidor som tidigare, säger han.
 
Pontus Tengby, ansvarig för sociala medier på ­Metro, tycker att andraplaceringen är ett fint betyg.
 
– Vi jobbar ju väldigt medvetet med sociala medier, från artikelidéer hela vägen till analys, och redaktionen har verkligen gjort ett fantastiskt jobb de ­senaste månaderna, säger han. 
 
Eljester mäter antalet ­likes, delningar och kommentarer på nyhetsmediernas inlägg, och hur många personer som gillar de olika redaktionernas Facebook­sidor.

… och 1,2 miljoner svenskar läser tidningen

Metro är den tidning i Sverige som har störst räckvidd, visar TNS Sifos senaste mätning.

Under en genomsnittlig dag läser 1,2 miljoner svenskar Metro, jämfört med Mitt i-tidningarna på andraplatsen med 952 000 läsare, och på tredje­platsen Dagens nyheter som når 732 000 läsare en genomsnittlig söndag.

Metro har även störst läsning av alla dagstidningar i de yngre åldersgrupperna: 149 000 personer i åldrarna 16–24 och 176 000 personer i åldrarna 25–34 läser tidningen en genomsnittlig dag.